پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

تامین آب پایدار برای 2300 خانوار عشایری

مدیر کل امور عشایر فارس در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت روز خبر نگارگفت: در سال 99 پروژه تامین آب پایدار  با پیشرفت 90 درصد جهت بهره برداری 2380 خانوار عشایری با اعتباری بالغ بر 22 میلیارد تومان ار بند ه تبصره 4  صندوق توسعه ملی قانون بودجه سال 1398 تامین اعتبار و در تمام مناطق عشایری اجرا گردید.

  روح الله بهرامی با اشاره به جمعیت 147 هزار نفری عشایر فارس در ترکیب سه قومیت ایل قشقایی، خمسه و لر با 11 طایفه مستقل گفت :که اکثریت عشایر به شغل دامداری مشغول هستند .

وی خاطر نشان کرد 67 درصد از مراتع استان فارس در اختیار عشایر کوچرو می باشد، 20 هزار تن گوشت قرمز که یک سوم گوشت قرمز استان است، توسط عشایر تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه عشایر سه میلیون دام سبک را مدیریت می کنند، افزود: در فارس 147 هزار و 274 نفر عشایر معادل 27 هزار و 275 خانوار پنج نفره وجود دارند و عشایر فارس سالانه 57 هزار مترمربع فرش تولید می کنند.

بهرامی اظهار کرد: عشایر در شکل گیری فعالیت های سیاسی،فرهنگی اجتماعی نقش بارزی ایفا کردند و در شکل گیری نظام اسلامی فعالیت داشتند و حاصل این فعالیت تقدیم 2 هزار شهید گلگون کفن به اسلام و انقلاب اسلامی می باشد.

وی اظهار داشت در مناطق عشایری به خاطر محیط باز و رفت و آمد کمتر عشایر به شهرهای بزرگ ، برنامه ریزی جهت تعویق کوچ، توزیع ماسک و ضد عفونی و هشدارهای بهداشتی در مدیریت کوچ، و استقرار اکیپ های بهداشتی در مناطق عشایری، علی رغم غربالگری 120 هزار نفر عشایر خوشبختانه مورد فوتی بر اثر بیماری کرونا گزارش نشده است.  

مدیر کل امور عشایر فارس با اشاره به اینکه در چهار طرح خدمت رسانی را به عشایر سیار انجام می دهد که یکی از طرح ها عملیات اجرایی اسکان است، تاکید کرد: برای عشایری که علاقمند به اسکان به صورت اختیاری هستند، عملیات تعیین مکان شکل می گیرد و مثل یک روستای جدید درمناطق مرتعی و عرضی خودشان سکنی داده می شوند.

وی با اشاره به اینکه این مکان ها به عنوان «کانون توسعه» مشخص می شوند که 220 کانون مطالعه و طراحی شده است،گفت: 130 کانون توسعه در فارس فعال شده که هفت هزار خانوار در آن زندگی می کنند.

بهرامی با اشاره به طرح آبرسانی به عشایر، گفت: آب رسانی سیار به عشایر علاقمند به کوچ، توسط دولت با 52 دستگاه کامیون تانکر آبرسانی انجام و سالانه 800 هزار مترمکعب آب جهت شرب خانواده های عشایری و دامهای آنها بین عشایر توزیع می شود.

مدیر کل امور عشایر فارس با اشاره به اینکه تامین علوفه و آرد از دیگر خدماتی است که سالانه توسط اتحادیه و شرکت های عشایری انجام می شود که حدود 75 هزار تن علوفه در اختیار جمعیت عشایری قرار می گیرد، اضافه کرد: مدیریت در کوچ، خدمات در کوچ از دیگر برنامه های اداره کل می باشد.

وی با اشاره به اینکه تمام سرپرستان خانوار عشایر استان عضو تشکل های عشایری است، افزود: مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی عشایر به طور سالیانه رصد می شود.

به گفته بهرامی، یکی از طرح های مهم، طرح زنجیره تولید گوشت قرمز است که دام ها پروار بندی می شود و تسهیلات کم بهره برای این حوزه در اختیار عشایر قرار می گیرد که تاکنون 740میلیارد ریال آن جذب شده که در این راستا 189 هزار راس دام سبک پروار شده است و این طرح زمان چرای دام در مرتع را کاهش می دهد و در همین راستا تولید سه هزار و سیصد  هزار تن گوشت قرمز افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ترویج انرژی های پاک مهمترین اولویت اداره کل امور عشایرمی باشد که در همین راستا  توزیع حمام های خورشیدی ، فانوس های خورشیدی  و غیره در دستور کار قرار گرفته افزود: همچنین تعداد 117 جایگاه نفت سفید احداث که از این تعداد 112 جایگاه عاملیت شرکت نفت را اخذ نموده و تعداد 99 جایگاه سیلندر توزیع گاز احداث و تحویل شرکت های تعاونی جهت خدمات رسانی کپسول های گاز به متقاضیان عشایر شده است.

بهرامی افزود: اعتبارات ارزش افزوده در قالب 110 پروژه عمرانی با اعتباری بالغ بر 70 میلیارد ریال جهت بهره برداری 600 خانوار عشایری در مناطق عشایری فارس اجرایی شده است.

مدیر کل امور عشایر فارس بیان داشت:  سالیانه 57 هزار متر مربع فرش دستباف توسط بانوان عشایری تولید که معادل 44 درصد فرش دستباف استان را تامین می کنند.

وی با اشاره به اینکه راه اندازی کانکس های سیار بهداشت در مناطق عشایری شکل گرفته است، افزود: در سال گذشته به همت دانشگاه علوم پزشکی با همکاری اداره کل امور عشایرفارس شاخص برخورداری بهداشت در عشایر 20 درصد بود که با راه اندازی این کانکس ها شاخص 37 درصد شده است و امسال 19 کانکس بهداشت عشایر تامین شد.

به گفته بهرامی، در حوزه بانوان عشایری 80 صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری راه اندازی شده است که حدود 2 هزار نفر از زنان عشایری تحت پوشش این صندوق ها قرار دارند و تسهیلات در اختیار این افراد قرار می دهد که نزدیک به 37 میلیارد ریال تسهیلات در اختیار صندوق های خرد قرار دادیم که در حوزه اشتغال خانگی، صنایع دستی و گیاهان دارویی فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه عشایر 2 راهبرد اصلی را دنبال می کنیم که اول تلاش برای توسعه شاخص های زندگی عشایر از قبیل بهداشت، آموزش ، مسکن می باشدافزود: راهبرد دوم ایجاد تنوع در اشتغال و تولید عشایر است که پنج محور را دنبال می کنیم که کمک به راه اندازی اقامتگاه بوم گردی عشایر، کمک در زنجیره گوشت قرمز و گیاهان دارویی از نمونه آنست و تا پایان برنامه ششم سالیانه 5 درصد در حوزه های پنج گانه تنوع ایجاد گردد.

  • تامین آب پایدار برای 2300 خانوار عشایری
طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top