جمعه 7 اردیبهشت 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

بزرگداشت روز زن در اداره کل امور عشایر استان فارس

در آستانه سالروز میلاد دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مراسم  بزرگداشت روز زن و مقام مادر برگزارشد

در آستانه سالروز میلاد دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مراسم  بزرگداشت روز زن و مقام مادر برگزارشد. در این مراسم که در سالن جلسات اداره کل امور عشایر فارس تشکیل شد از برخی زنان مدیر و فعال استان و همچنین کارکنان زن نمونه این اداره کل تقدیر شد. مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با تبریک این روز خجسته برپیروی از سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) تاکید کرد. معصومه دستغیب خاطر افزود تاکنون به هزار نفر از زنان سرپرست خانوار آموزش های مختلف ارائه شده است و بانوانی که مایل به گذراندن دوره های آموزشی برای کسب درآمد هستند نیز می توانند با مراجعه  به صندوق خرد زنان روستایی و عشایری نام نویسی کنند.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس نیز در این مراسم با یادآوری اینکه در سال 1373 اولین جایزه اسکار به فرش عشایری در منطقه فیروزآباد تعلق گرفت، گفت: زنان عشایر از قصه های زندگی خود در هنر صنایع دستی و قالی بافی بهره می گیرند. زهرا افتخاری خاطر نشان کرد زنان عشایر از طلوع صبح تا پاسی از شب مشغول اداره امور اقتصادی، فرهنگی و تربیتی خانواده هستند و خانواده بدون آنان پایدار نیست.

مدیر کل امور عشایر فارس نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بانوان عشایری نیمی از جمعیت این جامعه را تشکیل می دهند، توانمند سازی زنان عشایر را موجب تقویت بنیان خانواده و افزایش وضعیت معیشت آنان دانست. روح الله بهرامی گفت: تاکنون بیش از 50 صندوق خرد زنان عشایری در فارس به عنوان قطب عشایر کشور راه اندازی کرده ایم که می تواند در اشتغال بانوان و اقتصاد خانواده های عشایر موثر و مفید باشد. وی تعداد زنان سرپرست خانوار در جامعه عشایری استان را حدود هزار نفر اعلام کرد که 83 درصد آنان بی سواد می باشند و 70 درصد تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند. این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد: با ظرفیت های قانونی که در برنامه ششم توسعه برای جامعه عشایری به همت دولت و مجلس به وجود آمده شاهد هم افزونی و توانمندی دستگاه های اجرایی در ارتقا شاخص های توسعه ای در جوامعه عشایری باشیم.

رئیس کانون زنان بازرگان اتاق بازرگانی نیز گفت: زنان روستایی و عشایری موانع کمتری برای فعالیت اقتصادی‌، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند که باید از آنان برای زنان شهری نیز الگو گرفت. یلدا راهدار افزود زن روستایی و عشایری در باغ، زمین کشاورزی، دامپروری، قالی بافی و غیره فعالیت اقتصادی دارد اما وقتی مجبور به مهاجرت می شود محدود به یک چهار دیواری کوچکی می شود که در آن تلویزیون، تنها مونسش می شود.

حجه الاسلام شهوندی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل امور عشایر فارس و اصغر چالیک مشاور مدیر کل در امور ایثارگران نیز از دیگد سخنرانان این مراسم بودند که با مقایسه وضعیت زنان قبل و بعد از انقلاب به نقش بازر زنان در پیروزی و تداوم انقلاب پرداختند.

در ادامه صدیقه شهبازی، از بوم گردان عشایری موفق استان فارس گفت: از سال 89 اولین صندوق  خرد زنان عشایر در منطقه گیاه زار شیراز را تشکیل دادیم و اکنون 60 نفر عضو این صندوق هستند.

وی گفت: در سال 96 مجوز بوم گردی از میراث فرهنگی استان گرفته ایم که در زمینه های اقتصادی  کمک خوبی به خانم های عشایر بوده است.

لیلا هادیان زاده یکی دیگر از بوم گردان موفق عشایر نیز گفت: یکسال است که بوم گردی ایجاد کرده ایم و از قبل آن برای  20 نفر اشتغال زایی داشته است و از اغلب شهرهای کشور و کشورهای آمریکا، هلند، فرانسه، اتریش، امارات و عراق بازدید کننده داشته ایم.

شایان ذکر است جامعه عشایری استان فارس شامل 3 ایل بزرگ قشقایی، خمسه و لر(ممسنی و بویر احمد) و 8 طایفه مستقل مشتمل بر 28 هزار خانوار و جمعیتی بیش از 148 هزار نفر به عنوان بزرگترین جامعه عشایر کشور محسوب می شوند که سالیانه بیش از 57 هزار متر مربع صنایع دستباف تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می دارند و این میزان تولید معادل 44 درصد از صنایع دستی استان فارس می باشد.

 

 

روابط عمومی اداره کل امور عشایر فارس

طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top