چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

تسهیلاتی به نام زنجیره تولید گوشت قرمز

جامعه عشایر فارس با داشتن بیش از سه میلیون راس دام سبک نقش مهمی در اقتصاد و تامین نیازهای پروتئینی جامعه دارد. این جامعه مولد با بهره گیری از منابع خدادادی و تکیه بر تجربه و توانمندی خود در تولید و پرورش دام توانسته با فراهم آوردن زمینه اشتغال برای خانواده خود در افزایش اقتصاد آن نیز موثر باشد. عشایر با توجه به سبک زندگی همواره در جهت تامین علوفه مورد نیاز خود به دنبال مراتع سرسبز و غنی بوده و این سبک خاص زندگی باعث شد تا زندگی مبتنی بر کوچ را برای خود انتخاب کند به نحوی که در فصول گرم به مناطق سردسیر و در فصول سر به مناطق گرمسیری اصطلاحاً ییلاق و قشلاق کند. این روش زندگی همواره الفتی میان طبیعت و عشایر به وجود آورده بود که هر دو به هم احساس نیاز می کردند. از یک طرف طبیعت  با مراتع غنی خود می کوشید تا علوفه مورد نیاز دام های عشایر و سایر نیاز های او را برطرف سازد و از طرف دیگر عشایر نیز با حفظ و حراست از محیط زیست و طبیعت اطراف خود سعی در بهبود آن داشت. اما در سنوات اخیر برخی افراد سود جو با دخالت در نظام طبیعت این چرخه را به هم زدند و این چرخه را از نظم خود خارج کردند که ما شاهد تغییرات آب و هوایی و تخریب محیط زیست هستیم.

خشکسالی های اخیر و فقر مراتع باعث شد که فرد دامدار نتواند تمام علوفه مورد نیاز دام خود را از مراتع تامین کند به ناچار به تغذیه دستی با علوفه های مکمل رو آورد و به دلیل عدم نقدینگی مجبور شد دست نیاز به سوی دلالان و واسطه ها دراز کند. و این امر باعث می شد که قسمت زیادی از درآمد حاصل به جیب دلالان و واسطه ها برود.

در همین راستا و به منظور حذف واسطه ها و دلالان و همچنین با توجه به مطالعات صورت گرفته، سازمان امور عشایر ایران در راستای ارتقای وضعیت معیشت جامعه عشایری اقدام با اجرایی نمودن طرحی به نام " زنجیره تولید گوشت قرمز" نمود و در این طرح تمامی فعالیت های دامداری از مزرعه تا سفره مصرف کننده را در سبد حمایتی خود قرار داد. بر اساس این طرح هر ساله تسهیلاتی در اختیار دامدار قرار می‌گیرد تا بتواند بدون نیاز به سرمایه دیگران، هزینه های دام های خود را که اغلب هزینه تغذیه می باشد تامین کند و در پایان سال نیز پس از فروش دام خود به مصرف کننده نسبت به بازپرداخت تسهیلات خود اقدام نماید.

با توجه به اینکه 80 درصد جامعه عشایری به شغل دامداری اشتغال دارند این طرح میتواند کمک شایانی به حذف واسطه ها و در نهایت افزایش درآمد خانوارهای عشایری داشته باشد.

مدیر کل امور عشایر فارس گفت: امسال نیز مبلغ 550 میلیارد ریال در فاز نخست به عشایر فارس اختصاص یافته که عشایر این استان می توانند با مراجعه به ادارات امور عشایر شهرستان و ارائه دفترچه عشایری، دفترچه دام و بیمه و پلاک کوبی دام خود، نسبت به اخذ تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز اقدام نمایند. روح الله بهرامی افزود سقف این تسهیلات را یک میلیارد ریال، کارمزد آن ده درصد و یکساله و به عاملیت بانک کشاورزی به عشایر دامدار پرداخت می‌شود.

  • تسهیلاتی به نام زنجیره تولید گوشت قرمز
طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top