خلاصه عملکرد اداره کل امور عشایر فارس در سال 1399
(گردآوری و تدوین شده توسط اداره مطالعات اداره کل امور عشایر استان فارس)
پس از تفکيک وظايف وزارت جهادسازندگي در سال 1379، خدماترساني به جامعه عشاير، در قالب "آييننامه اجرايي ساماندهي عشاير" در سال 1384 به تصویب هيئت وزيران رسید و در سالهای بعد آییننامهها و مصوبات بعدی، تدوین و ابلاغ گرديده است. شرح وظايف، ماموريتها و فعاليتهاي اداره کل امور عشاير استان فارس با نگاه به جامعه هدف آن، در دو دسته کلي 1) خدماترساني به عشاير کوچنده و 2) پشتيباني از عمليات اجرايي اسکان عشاير تعيين گرديده است که اين خدمات، در جهت تداوم و استمرار اشتغال عشاير و همچنين تنوعبخشي به اشتغال و توليد در جامعه عشاير با اهداف اقتصادي، اجتماعي و زيستمحيطي هدفگذاري شده است ضمن آنکه در "آییننامه ساماندهی عشایر" و سایر مصوبات و تصویبنامهها، قوانین و اسناد بالادستی نقش سایر دستگاههای اجرایی در خدماترسانی به جامعه تعیین و روشن شده است.
سند چشمانداز اداره کل امور عشایر استان فارس در افق 1404، به عنوان یک برنامه کلان در سال 1392 تهیه شده است. اما با توجه به تغییرات بیرونی، ارائه قوانین و آییننامه های اجرایی مثل قانون برنامه ششم توسعه کشور، قوانین بودجه سنواتی، سند پیشران توسعه استان فارس و ... در دست بازنگری است. از طرفی، برنامههای عملیاتی سنواتی مبتنی بر سند چشمانداز و قوانین بالادستی و سنواتی، تدوین میشود. بنابراین هدفهای راهبردی اداره کل امور عشایر استان فارس در سال 1399، متاثر از برنامه قوانین بالادستی و برنامه راهبردی ساماندهی استان در افق 1404 بوده است.
- تامین عدالت اجتماعی با رفع محرومیت از مناطق عشایری و تعدیل نابرابریهای موجود بین جامعه عشایری با جوامع شهری وروستایی
- ساماندهی به کوچ و اسکان عشاير كوچنده
- توسعه اجتماعی، مهندسی فرهنگی و حفظ هویت ایرانی - اسلامی و میراث معنوی عشایر
- ارتقای کیفیت زندگی، بهبود و توسعه منابع انسانی، تولید، اشتغال و درآمد عشایر کوچنده
برنامه راهبردی اداره کل امور عشایر استان فارس در سال 1392 تهیه شده است. اين برنامه مشتمل بر 7 فصل بوده كه 3 فصل اول آن اشاره به وضع موجود استان، عشاير استان و تشكيلات امور عشاير استان دارد و 4 فصل ديگر آن در واقع چشمانداز آينده عشاير استان را ترسيم مينمايد. هدف از این ارائه برنامه راهبردی، ارتقاءبخشی به جامعه مولد عشایری از جمله معیشت، تولید، اشتغال و رفاه کلی و ساماندهی کوچ و اسکان میباشد. اما چشمانداز کلی این برنامه راهبردی به شرح زیر است.
- اسكان حداقل 13500 خانوار عشايري در كانونهای توسعه
- بهرهمندشدن 100% افراد بالاي 6 سال و كمتر از 65 سال از نعمت سواد
- برخورداري از خدمات و زيربناهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مناسب
- تنوع در اشتغال و توليد با استفاده از فرصتهاي جديد اشتغال
- تثبیت ايلراهها و اطراقگاههاي عشايري موجود با كمترين مشكل براي كوچ عشاير
- به حداقل رساندن وابستگي اقتصادي عشاير اسكان يافته به دامداري سنتي مبتني بر كوچ
- برقراري تعادل زيست محيطي در قلمروهای عشاير و استفاده بهينه از ظرفيتها و توانمنديهاي موجود
- جامعهاي مولد با تنوع منابع توليد و درآمد و مؤثر در تأمين نيازهاي اساسي كشور
- جامعهاي با امنيت كامل اجتماعي، قضائي و ايمن از خطرات ناشي از سوانح طبيعي همراه با تقويت تعادلهاي زيستمحيطي
- جامعهاي با درآمد متناسب با سهم آن در توليد ملي، در حد متوسط درآمد سرانه كشور
- جامعهاي درحال توسعه متناسب با مقتضيات و جايگاه ارزشمند آن و تاريخ پرافتخار خود با حفظ كرامت و حفظ حقوق انساني
- جامعهاي به دور از فقر و فساد، برخوردار از سكونتگاه مناسب حداقل در يكي از قطب هاي زيست بوم
در راستای عملیاتی شدن مفاد آیین نامه ساماندهی به زندگی عشایر مبنی بر وظیفهمندی دستگاههای اجرائی در تامین خدمات مورد نیاز جامعه عشایری، سازمانها، موسسات، ادارات و نهادهای استان فارس از سنوات گذشته اقدام به تامین اعتبار، اجرای پروژه ها، ارایه خدمات فرهنگی و اجتماعی و رفاهی و نیز ارایه تسهیلات بانکی به خانوارهای عشایری استان نمودهاند.
در مجموع، فرصتهای و ظرفيتهاي قانوني ايجاد شده در برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سال 1399 و مصوبات شورای عالی عشایر کشور جهت بهره مندي و ارتقاء سطح زندگي جامعه عشايري به شرح زیر ایجاد شده است.
- آیین نامه ساماندهی عشایر مصوب سال 1384 هیئت وزیران
- مصوبات شورای عالی عشایر کشور و شورای عشایری استان
- قانون 5 ساله برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور
- قانون تامین منابع مورد نیاز برای رشد سالانه حداقل 5% شاخصهاي برخورداری در ساماندهی عشایر به استناد بند الف ماده 27
- بند ث ماده 33 در خصوص بیمه اجباری دام عشایر
- قوانین بودجه سنواتی از جمله قانون بودجه سال 1399
- بند "هـ" تبصره 4 قانون بودجه سال 1399 در خصوص طرحهای آبرسانی روستایی و عشایری از محل منابع صندوق توسعه ملی
- سند پیشران توسعه استان فارس (از بخش الف: راهبردها و سیاستهای عمومی؛ ردیف 18 به طور ویژه در مورد عشایر بوده و در سایر ردیفها مثل 9، 21، 50 و ... نیز مسائل عشایر به نوعی موردنظر است.)
- اختصاص تسهيلات زنجيره توليد گوشت قرمز از محل تبصره 2 بند ب ماده 52 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی ازمقررات مالی دولت (2)
- تصويب برنامه جامع ارتقاء سطح سواد، دانش و مهارت در مناطق عشايری مصوب 07/10/1395 هیات وزیران
- تصويب و اجراي طرح ویژه ارائه خدمات فرهنگی و مذهبي به جامعه عشاير مصوب 07/10/1395 هیات وزیران
- برخورداري عشاير از اعتبارات ماليات برارزش افزوده براي اولين بار براساس بند "ب" ماده 6 قانون برنامه ششم
- بند "ت" ماده 29 قانون احکام دائمي توسعه کشور جهت تعيين تکليف اراضي مرتعي مورد اختلاف روستا و عشاير
- تامین اعتبار قیر و آسفالت راههای عشایری مبتنی بر تبصره "(1)" قانون بودجه سال 1399
- پرداخت تسهيلات جهت کاهش اثرات خشکسالي از محل ماده 10 و 12
- برگزاري جلسات شوراي عشايري ملی، استانی و شهرستانی
- قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پايدار در مناطق روستائي و عشايري
- سند توسعه گردشگري- تنوع اشتغال و بومگردي عشايري
جامعه عشاير استان فارس به عنوان يک جامعه با "اقتصاد تولیدی" و "ذخیره ژنتیک فرهنگی" استان، با تقديم 2000 شهيد سرافراز، 613 نفر جانباز، 147 نفر آزاده، حافظان امنیت کشور و ارزشهای دینی خود را به اثبات رسانده است. زندگی عشایری نماد "اقتصاد مقاومتی" و نمونه بارز "تولید کالای ایرانی" است و اين جامعه به علت زندگي در عرصه هاي مرتعي و جاي جاي استان فارس، حافظان اصلی منابع طبیعی و محیط زیست استان و به نوعي نماد جامعه سبز بوده و به علت توانمندي توليدي آنها، در "امنيت غذایی و معيشت پايدار" ملی و استانی نقش بي بديلي دارند.
عشاير استان فارس با حضور در بیش از 1235 استقرارگاه عشایری و تردد از مسير ايلراههاي عشايري موجود در پهنه استان، حافظان امنيت سرزميني و نقش پدافند غيرعامل ويژهاي دارند که ميبايست در برنامهريزيهاي استاني و ملي، به اين جايگاه آنها توجه ويژه گردد.
عشاير به عنوان قشر توليدکننده، سالانه 44 درصد صنایع دستی استان (برابر با 57000 متر مربع انواع صنايع دستي)، 260.000 تن تولید سالانه انواع محصولات زراعی و باغی، بهرهبرداری از 5/7 میلیون هکتار (معادل 67 درصد مراتع استان) در زمینه تولید گیاهان داروئی، پرورش زنبور عسل و دامداری، تولید بیش از 20 هزارتن گوشت قرمز به واسطه بهرهمندی از بیش از 3 میلیون راس دام سبک و توليد حدود 50 هزارتن انواع فرآوردههاي لبني توليدات دارند که به لحاظ "پدافند اقتصادي" نقش اين جامعه انکارناشدني است. در کنار اين پتانسيلهاي بالفعل جامعه عشاير، پتانسیل بالقوه گردشگری عشایری در نقاط مختلف استان، نقطه جذاب ديگري از "پدافند فرهنگي" جامعه عشاير فارس است.
در اين بين، اين جامعه در قالب 23 شرکت تعاونی و يک اتحادیه تعاونیهای عشایری متشکل شده و مشارکت اجتماعی زنان در قالب تقریبا 71 صندوق اعتبارات خرد زنان عشایری، زمينهسازي و اجرا شده است که به عنوان يک "سرمايه اجتماعي" عظيم استاني به شمار ميروند.
نمودار 1: پراکنش استقرارگاههای عشايري در محدوده شهرستانهای استان فارس

از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور، مبتنی بر قوانین بالادستی، شاخص اختصاصی ارزیابی عملکرد سازمان امور عشایر ایران شامل 5 زیرشاخص زیر با اهداف عملکردی و استاندار ملی، تعیین شده است. در جدول 1 برش شهرستان شاخص اختصاصی ارزیابی عملکرد اداره کل امور عشایر استان فارس در سال 1399، آورده شده است:
1) ساماندهی اسکان عشایر داوطلب
2) تامین و توزیع سوخت فسیلی عشایر کوچنده
3) برخوداری عشایر کوچنده از خدمات زیربنایی (آب و راه)
4) میزان افزایش گوشت قرمز نسبت به سال قبل
5) میزان افزایش سرمایه تشکلها و تعاونیهای عشایری
جدول 1.برش استانی شاخص اختصاصی ارزیابی عملکرد اداره کل امور عشایر استان فارس
عنوان زیرشاخص | مستند قانونی شاخص | واحد سنجش | هدف | سقف امتیاز | ماهیت | تابع تجمیع |
ساماندهی اسکان عشایر داوطلب | آیین نامه ساماندهی عشایر | خانوار | 298 | 150 | مثبت | مجموع |
تامین و توزیع سوخت فسیلی عشایر کوچنده | سند برنامه توسعه | خانوار | 6576 | 250 | مثبت | مجموع |
برخورداری عشایر کوچنده از خدمات زیربنایی (آّب و راه) | سند برنامه توسعه | خانوار | 312 | 300 | مثبت | مجموع |
میزان افزایش تولید گوشت قرمز نسبت به سال قبل | سند برنامه توسعه | تن | 1103 | 200 | مثبت | مجموع |
میزان افزایش سرمایه تشکلها و تعاونیهای عشایری | سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و قانون افزایش بهرهوری بخش کشاورزی و منابع طبیعی | درصد | 10 | 100 | مثبت | میانگین |
اگرچه اهداف راهبردی اداره کل امور عشایر در قالب برنامه راهبردی اداره کل آورده شده است اما اهداف راهبردی اداره کل امور عشاير فارس در سال 1399 بويژه مبتنی بر برنامه ششم توسعه کشور منتهی به سال 1400، شامل 3 موضوع اساسي است:
- افزايش و بهبود کمی شاخصهاي برخوداري و شاخص توسعه انساني در جامعه عشاير عطف به ردیف 5 بند الف ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه
براساس ردیف 5 بند الف ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه، تأمين منابع مورد نياز براي رشد سالانه حداقل پنج درصد (5%) شاخصهاي برخورداري تعيينشده در ساماندهي عشاير تکلیف گردیده و دستگاههای اجرایی از جمله اداره کل امور عشایر فارس میبایست نسبت به اجرای تعهدات اقدام نمایند. در جدول 2، وضعیت شاخصهای برخوداری در جامعه عشایر استان فارس در افق 1404 و ابتدای تدوین طرح و سال 1399، تبیین و آورده شده است.
- تنوع بخشي به اشتغال و معيشت عشاير در راستاي کاهش وابستگي جامعه عشاير به مرتع و دام در زمينههاي ايجاد زنجيرههاي توليد (زنجيره گوشت قرمز)، بومگردي و گردشگري، صنايع دستي، بهبود وضعيت کشاورزي، اجراي طرحهاي مرتعداري، استفاده از پتانسيلهاي شرکتهاي دانش بنيان در مورد فرزندان تحصيلکرده عشاير
- تنوع بخشي به تولیدات عشاير در راستاي به روزآوری محصولات تولیدی و بازارپسندی آنها متناسب با تغییرات در ذائقه و سلیقه افراد جامعه و مصرف کنندگان
جدول 2.روند ارتقا درصد برخورداری عشایر از خدمات زیربنایی در طول برنامه پنجم و سالهای ابتدایی برنامه ششم
شاخصهای برخوداری از خدمات زیربنایی | 1391 | 1392 | 1393 | 1394 | 1395 | 1396 | 1397 | 1398 | 1399 |
راه مناسب برای عشایر کوجنده و کانونهای اسکان | 22 | 26 | 30 | 35 | 39 | 44 | 48.6 | 53 | |
دسترسی به آب آشامیدنی | 22 | 26 | 31 | 36 | 40 | 46 | 50 | 54 | |
برق برای عشایر کوچنده و کانونهای اسکان | 2 | 4 | 6 | 10 | 15 | 20 | 22 | 26 | |
ساماندهي اسکان و برخوداري از مسکن مناسب | 1 | 4 | 5 | 8 | 10 | 12 | 15 | 20 | |
سواد | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 79 | 81 | 84 | |
پوشش خدمات بهداشتی و درمانی | 15 | 17 | 19 | 21 | 24 | 27 | 30 | 37 | |
ميزان توليد گوشت قرمز | 7 | 8 | 12 | 18 | 22 | 29 | 54 | 65 | |
ساماندهي تشکلها و تعاونيهاي عشايري و صندوقهاي خرد زنان | 9 | 10 | 22 | 35 | 65 | 85 | 88 | 92 | |
توزیع سوخت فسیلی | 62 | 65 | 71 | 75 | 80 | 80 | 85 | 100 | |
بيمه اجتماعي عشایرجمعيت 50-18 سال (60% کل) | 4.2 | 4.6 | 4.9 | 5.5 | 5.7 | 7.9 | 8.8 | 10.9 | |
در جدول 3، خلاصه اعتبارات اداره کل امور عشایر استان فارس در سال 1399، آورده شده است. اعتبارات پروژههای پیشنهادی از محل اعتبارات ملی و استانی بند هـ تبصره 4 قانون بودجه سال 1399، 3 درصد بودجه عمومی دولت جهت توازن منطقهای، ۳ درصد درآمد حاصل از صادرات نفت وگاز، تبصره 2 بند ب ماده 52 قانون برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، قانون مالیات بر ارزش افزوده و سایر قوانین جاری کشور، تامین و هزینه شده است.
- برگزاری 4 جلسه "شوراي عشايری استان" و برگزاري منظم جلسات "شوراي عشايری شهرستانهاي استان" به تعداد 110 جلسه و در مجموع با 660 مصوبه در راستای خدمترسانی به جامعه عشایری استان
- پيگيري جهت افزايش اعتبارات تخصيصي به جامعه عشاير استان در سال 1399 جمعا به مبلغ 543450 میلیون ریال و رشد حدود 25 درصدی نسبت به سال 1397 (جدول 2)
- پيگيري جهت جذب سهم عشاير استان از محل اعتبارات درآمد ماليات بر ارزش افزوده بر اساس ماده شش قانون برنامه ششم توسعه اقتصادي اجتماعي جمهوري اسلامي ايران در سال 1399 به مبلغ 62 میلیارد ریال (جدول 2)
- اشتغالزایی و انجام تعهدات ایجاد اشتغال دائم و موقت به تعداد 414 نفر شامل 23 اشتغال دائم و 391 اشتغال موقت در راستای سیاستهای ایجاد اشتغال در استان (تعداد 22 اشتغال بیش از تعهدات 392 موردی سال 1398، ایجاد شده است.) و ایجاد 234 اشتغال جدید تا بهمن سال 1399 (جدول 4)
- مطالعه و اجرای 23 پروژه از محل اعتبارات بند هـ تبصره 4 قانون بودجه سال 1398 با موضوع تامین آب پایدار در مناطق عشایری استان به مبلغ 225 میلیارد ریال و تعریف 15 پروژه مطالعاتی و اجرایی از محل اعتبارات بند هـ تبصره 4 قانون بودجه سال 1399 به مبلغ 116 میلیارد ریال (جدول 6)
- ثبت اطلاعات بیش از 30 هزار سرپرست خانوار عشایری استان فارس در سامانه مدیریت اطلاعات سازمان امور عشایر ایران در راستای اجرای سرشماری ثبتی مبنا
- توزيع 10320 ميليون ريال تسهيلات قرض الحسنه با زمان بازپرداخت 5 ساله در بين 194 نفر از عشاير استان از محل اعتبارات ماده 10 و 12 موضوع کاهش عوارض خشکسالي سال 1398 (جدول 7)
- توزيع 642 ميليارد ريال تسهيلات زنجيره توليد گوشت قرمز در بين عشاير استان به منظور پشتيباني از توليد گوشت قرمز در سال مالی 1398 و توزیع 294 میلیارد ریال تسهیلات یادشده در سال 1399 در بین عشایر و معرفی افراد به بانک عامل (جدول 7)
- تداوم افزایش لایههای اطلاعات مکانی "اطلس عشاير استان فارس" به 25 لایه در قالب توسط اداره مطالعات (30 لایه اطلاعات مکانی با هدف مدیریت دانش، مستندسازی، ایجاد حافظه سازمانی برخط و زمینهسازی جهت نهادینهسازی تفکر سیستمی در قالب آرشیو فنی دیجیتال در محیط GIS پیشبینی شده است.) (جدول3)
- تداوم اجرای "نظام نوین ترویج کشاورزی در جامعه عشایر و برنامه یاوران تولید" و برگزاری جلسات مرتبط در سطح استان و شهرستانها با هدف دانشبنیان کردن و علمیسازی تولیدات عشایر و برنامهریزی تولید و آموزش بهرهبرداران عشایری (جدول3)
- بارگذاری 5 لایه اطلاعات مکانی جامعه عشایر استان فارس در سامانه زیرساخت دادههای مکانی ملی (سامانه SDI) توسط اداره مطالعات (جدول3)
- برگزاری جلسات مجامع عمومی شرکت تعاونیهای عشایری استان و برنامهریزی جهت افزایش 10 درصدی سرمایه اعضا در سال 1399 نسبت به سال 1398 (جدول3)
- تداوم ثبت مبنایی اطلاعات عشاير استان در قالب سامانه فارس نماد (FarsNomad.ir) به عنوان يک پروژه نوآورانه در سطح ملي به تعداد 20952 سرپرست خانوار (جدول3)
- تداوم اجرايي نمودن برنامه جامع ارتقا سطح سواد، دانش و مهارت در جامعه عشاير مصوب هیئت وزیران (جدول 5)
- پیگیری اجراي طرح جامع فرهنگي و مذهبي در جامعه عشاير استان با همسوسازي فعاليتها و اقدامات 18 دستگاه اجرايي و تشریح طرح در جلسات شورای عشایر استان و شهرستانها (جدول 5)
- انجام مطالعات فاز شناخت و توجیهی مربوط به پروژه های بند هـ تبصره 4 قانون بودجه سال 1398 و سال 1399 توسط اداره مطالعات
- انقعاد قرارداد مطالعه ارزیابی عملکرد و طراحی و نقشهبرداری خط انتقال و شبکه آبیاری کشاورزی منطقه عشایری کشتیر شهرستان ممسنی با اعتباری بالغ بر 870 میلیون ریال (جدول3)
- انعقاد یک قرارداد پژوهشی از محل 1% اعتبارات هزینه ای ماده 56 (1 درصد اعتبارات هزینهای) به مبلغ 600 میلیون ریال در سال مالی 1398 و تعیین اولویتهای پژوهشی سال 1399 و تصویب و فراخوان 5 عنوان پژوهشی در ذیل 5 محور پژوهشی استان و انجام فرایند اداری جهت دریافت کد سمات و انعقاد قرارداد (جدول 3)
- آبرساني سيار به عشاير استان به حجم تقريبي 780 هزار مترمکعب در سال توسط 46 دستگاه ناوگان حمل (جدول 3)
- فعالیتهای عمرانی زیربنایی در مناطق عشایری شامل: (جدول 3)
- اجرای 23 پروژه از محل اعتبارات بند هـ تبصره 4 قانون بودجه سال 1399 به مبلغ 224785 میلیون ریال
- مرمت، نگهداری، راهگشائي و زيرسازي راه های عشایری در سطح استان به میزان 10675 کیلومتر
- احداث آب انبار، مخازن بتني و استخرهاي ذخيره آب به حجم 2600 متر مکعب
- حفر و تجهیز 5 حلقه چاه آب به منظور تامین آب شرب مورد نیاز عشایر
- اجرای 45 کیلو متر خط انتقال آب به منظور تامین آب شرب
- اجرای 5 کیلومتر خط انتقال برق جهت تامین برق کانون های اسکان عشایر
- احداث 4 باب آبنما و احداث یک باب پل دالی
- تهیه گزارشهای مطالعاتیِ تحلیلی و آسیبشناسانه از جامعه عشایر توسط اداره مطالعات به شرح زیر: (جدول 3)
- تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی اداره کل امور عشایر استان فارس در سال 1399
- پیشنهادهای اصلاحی و تصویبی مواد قانونی در حوزه ساماندهی عشایر
- تحليل فضايي استقرارگاههاي عشايري و مراکز اورژانس جادهای 115
- استراتژیهای جلب مشارکت عشایردر پروژه آبرسانی سیار
- بهبود شاخصهای برخوداری جامعه عشایر و بهبود با هدف تثبیت جمعیت و پیشگیری از مهاجرت طی سالهای 1398-1396
- پیشنهاد ساختار اداری جهت 7 شهرستان جدید استان فارس مبتنی بر تحلیل فضایی استقرارگاههای عشایری
- آسیب شناسی کانونهای اسکان عشایری دارای مصوبه کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی بدون پیشرفت فیزیکی
- برگزاری جلسات "کمیته پیشگیری از بحران" اداره کل به صورت دو هفتگی در راستای «کمیته پیشگیری از بحران استانداری فارس»
- انجام مطالعات امکانسنجي و فاز شناخت 14 کانون توسعه اسکان مورد درخواست عشاير و ارسال به بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان فارس و پيگيري جهت انجام مطالعات تفصيلي و شروع عمليات اجرايي اسکان (جدول 3)
- راه اندازی و نصب 10 عدد حمام خورشیدی به منظور ارتقاء شاخصهای بهداشتی در جامعه عشایری استان (جدول 5)
- توزيع 65 هزارتن علوفه شامل جو، خوراک دام، کنستانتره، تفاله و .... توسط شبکه شرکتهاي تعاوني عشايري استان با هدف حمايت از زنجيره توليد جامعه عشاير و حمایت از اقتصاد خانوار عشایری (جدول 3)
- توزيع آرد به ميزان 19.440 تن در بين عشاير استان از طريق شبکه شرکتهاي تعاوني عشايري استان (جدول 3)
- افزایش 25 درصدی در ظرفیت تولید کارخانه خوراک دام شهرستان فیروزآباد
- افزایش تعداد صندوقهای اعتبارات خرد زنان عشايري به 90 صندوق در راستاي حمايت از اشتغال و توليد زنان عشايري استان فارس به عنوان نیمی از جامعه عشایر و حمايت، نظارت و راه اندازي و توانمندسازي آنها و کسب رتبه اول ملی در تشکیل تعداد صندوقهای اعتبارات خرد زنان عشایری در بین ادارات کل امور عشایر کشور (جدول 3)
- حمایت مالی از صندوقهای خرد زنان در قالب پرداخت تسهیلات از محل اعتبارات ماده 10 و 12 خشکسالی در سال مالی 1398 با پرداخت تسهیلاتی بالغ بر 3000 میلیون ریال (جدول 7)
- انعقاد قرارداد با موضوع "ارتقا زیرساختهای اتاق سرور اداره کل" از محل اعتبارات تملک دارائی سرمایهای در راستای فعالیتهای "پدافند غیرعامل سایبری" در اداره کل امور عشایر فارس مبتنی بر بند ج تبصره 21 قانون بودجه سال 1398 به مبلغ 6400 میلیون ریال (جدول 3)
- تامین اعتبار و انعقاد قرارداد امنسازی و نصب تجهیزات کنترلی در ادارات امور عشایر شهرستانی فاقد نگهبان به مبلغ 220 میلیون ریال عطف به بند ج تبصره 21 قانون بودجه سال 1399 (جدول 3)
- اجرای ۴۸ طرح توسعهای و جدید عشایری از زیربخشهای کشاورزی، صنعت و خدمات، از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری با اعتباری در حدود 33.86 میلیارد ریال با هدف تثبیت 60 اشتغال موجود و ایجاد 57 نفر اشتغال مستقیم و 52 طرح دارای گردش اداری با مبلغ حدود 71.94 میلیارد ریال
جدول 3.اشتغال ایجاد شده توسط اداره کل امور عشایر فارس در سال 1398
ردیف | شهرستان ها | عنوان طرح | جمع اشتغال | اشتغال ثبت شده در سامانه رصد تا پایان سال 1398 | |
طرح های بهسازی تولید | طرح های عمرانی | طرح های امور تعاونی ها | |
|
دائم | موقت | دائم | موقت | دائم | موقت | داِئم | موقت | دائم و موقت | داِئم | موقت | دائم و موقت | |
1 | آباده | 2 | 5 | | 2 | | 6 | 2 | 13 | 15 | 2 | 13 | 15 | |
2 | ارسنجان | | 5 | | | | 5 | 0 | 10 | 10 | 0 | 10 | 10 | |
3 | استهبان | | | | | | | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4 | اقلید | 2 | 10 | | 2 | | 4 | 2 | 16 | 18 | 2 | 16 | 18 | |
5 | بوانات | | 6 | | | | 2 | 0 | 8 | 8 | 0 | 8 | 8 | |
6 | پاسارگاد | | 6 | | 1 | | 2 | 0 | 9 | 9 | 0 | 10 | 10 | |
7 | جهرم | 2 | 10 | | 3 | | 3 | 2 | 16 | 18 | 2 | 18 | 20 | |
8 | خرامه | | 6 | | 2 | | | 0 | 8 | 8 | 0 | 8 | 8 | |
9 | خرمبید | | 7 | | 1 | | 2 | 0 | 10 | 10 | 0 | 8 | 8 | |
10 | خنج | 3 | 13 | | 1 | | 5 | 3 | 19 | 22 | 3 | 19 | 22 | |
11 | داراب | 1 | 10 | | 2 | | 4 | 1 | 16 | 17 | 1 | 16 | 17 | |
12 | رستم | | 6 | | | | | 0 | 6 | 6 | 0 | 6 | 6 | |
13 | زرین دشت | | 5 | | | | | 0 | 5 | 5 | 0 | 5 | 5 | |
14 | سروستان | | 9 | | 1 | | 2 | 0 | 12 | 12 | 0 | 12 | 12 | |
15 | سپیدان | 1 | 12 | | 1 | | 3 | 1 | 16 | 17 | 1 | 16 | 17 | |
16 | شیراز | 2 | 12 | | 1 | | 3 | 2 | 16 | 18 | 0 | 33 | 33 | |
17 | فراشبند | 3 | 11 | | 2 | | 7 | 3 | 20 | 23 | 3 | 19 | 22 | |
18 | فسا | 1 | 14 | | 2 | | 5 | 1 | 21 | 22 | 1 | 21 | 22 | |
19 | فیروزآباد | 2 | 11 | | 1 | | 8 | 2 | 20 | 22 | 2 | 20 | 22 | |
20 | قیر و کارزین | 3 | 13 | | 2 | | 9 | 3 | 24 | 27 | 3 | 25 | 28 | |
21 | کازرون | 2 | 11 | | 3 | | 8 | 2 | 22 | 24 | 2 | 29 | 31 | |
22 | کوار | | 7 | | | | | 0 | 7 | 7 | 0 | 0 | 0 | |
23 | گراش | | | | | | | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
24 | لارستان | | 9 | | 1 | | 5 | 0 | 15 | 15 | 0 | 15 | 15 | |
25 | لامرد | | | | | | | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
26 | مرودشت | 1 | 10 | | 2 | | 6 | 1 | 18 | 19 | 1 | 23 | 24 | |
27 | ممسنی | 3 | 18 | | 2 | | 8 | 3 | 28 | 31 | 0 | 31 | 31 | |
28 | مهر | | 2 | | | | | 0 | 2 | 2 | 0 | 2 | 2 | |
29 | نی ریز | | 6 | | | | 1 | 0 | 7 | 7 | 0 | 8 | 8 | |
جمع | 28 | 234 | | 32 | | 98 | 28 | 364 | 392 | 23 | 391 | 414 | |
جدول 4.پروژه های اجرا شده از محل بند هـ تبصره 4 قانون بودجه سال 1398 استان فارس در حوزه عشایر
ردیف | نام پروژه | حجم عملیات خط انتقال واحد | حجم | شهرستان | تعداد خانوار | اعتبار مورد نیاز (میلیون ریال) |
1 | حفر و تجهیز چاه بکهدان ارسنجان | کیلومتر | 7 | ارسنجان | 80 | 16000 |
2 | پروژه تامین زیرساخت های کانون توسعه تخت عروس اقلید | کیلومتر | 20 | اقلید | 440 | 68,000 |
3 | حفر و تجهیز چاه ،تکمیل تجهیز چاه پلاک فخریه اقلید | کیلومتر | 5.2 | اقلید | 200 | 6,675 |
4 | حفر و تجهیز چاه یاغموش بیگی | کیلومتر | 1 | آباده | 20 | 6,000 |
5 | تكميل و تجهيز چاه و اجرای خط انتقال آب له باجاق آباده | کیلومتر | 2 | آباده | 20 | 3,000 |
6 | حفر و تجهیز چاه و خط انتقال ساریاتان | کیلومتر | 2 | آباده | 100 | 13,000 |
7 | حفر و تجهیز چاه ، خط انتقال آب شرب قره مهکستان بوانات | کیلومتر | 2 | بوانات | 45 | 1,500 |
8 | حفر و تجهیز چاه و خط انتقال غرب چهارطاق | کیلومتر | 3 | جهرم | 70 | 6,000 |
9 | حفر و تجهیز چاه ، خط انتقال و شبکه داخلی چاه سرخ قالینی | کیلومتر | 3.5 | جهرم | 100 | 5,500 |
10 | تجهیز چاه و اجرای خط انتقال اب چاه کرانی | کیلومتر | 6 | خنج | 40 | 7,000 |
11 | حفر و تجهیز چاه و اجرای خط انتقال چاه دلی رنگگ | کیلومتر | 2.5 | رستم | 200 | 5,000 |
12 | حفر و تجهیز چاه و خط انتقال دالین سپیدان | کیلومتر | 2 | سپیدان | 100 | 13,000 |
13 | حفر و تجهیز چاه و خط انتقال جنگل شدید سروستان | کیلومتر | 9 | سروستان | 150 | 12,000 |
14 | حفر و تجهیز چاه و خط انتقال چاه قوچ فسا | کیلومتر | 7 | فسا | 25 | 13,000 |
15 | حفر و تجهیز چاه تکمیل خط انتقال چاه پهن | کیلومتر | 2.5 | فسا | 200 | 3,500 |
16 | حفر و تجهیز چاه مهکویه فیروزآباد | کیلومتر | 3 | فیروزآباد | 100 | 2,500 |
17 | حفر و تجهیز چاه و خط انتقال خط انتقال آب دوتوترک | کیلومتر | 6 | فیروزآباد | 100 | 11,000 |
18 | حفر و تجهیز چاه بست میل مبارک آباد قیروکارزین | کیلومتر | 3 | قیروکارزین | 55 | 3,000 |
19 | حفر و تجهیز چاه و خط انتقال نر بیشه | کیلومتر | 10 | قیروکارزین | 300 | 12,000 |
20 | حفر و تجهیز چاه ،تامین برق شبکه شرب کانون توسعه ملای بلوط کازرون | متر | 200 | کازرون | 200 | 1,200 |
21 | حفر و تجهیز چاه و خط انتقال چشمه پلنگی | کیلومتر | 2 | کازرون | 50 | 9,000 |
22 | حفر و تجهیز چاه و خط انتقال دشتک قراچه | کیلومتر | 4 | کازرون | 40 | 6,000 |
23 | حفر و پمپاژ تجهیز چاه کرموستیج لار | کیلومتر | 1 | لار | 40 | 1,000 |
جدول 5.پروژههای موضوع بند هـ تبصره 4 قانون بودجه سال 1399 استان فارس
ردیف | نام پروژه | حجم عملیات خط انتقال | محل اجرا | تعداد خانوار | اعتبار |
واحد | حجم | شهرستان | کانون/سامانه |
1 | مجتمع تامین آب کلاتون-بیدکرز | کیلومتر | 3 | ممسنی | میلاتون | 2310 | 28,000 |
2 | حفر و تجهیز چاه و انتقال آب در منطقه چاه گل | کیلومتر | 3 | زرین دشت | چاه گل | 60 | 10,000 |
3 | حفر و تجهیز چاه در منطقه بدنه شیر | کیلومتر | 0.1 | خرامه | بدنه شیر | 70 | 8,000 |
4 | حفر و تجهیز چاه در منطقه دره گنجشکی | حلقه | 1 | فراشبند | دره گنجشکی | 80 | 8,000 |
5 | حفر و تجهیز چاه و خط انتقال آب دوتوترک | کیلومتر | 8 | فیروزآباد | دوتوترک | 100 | 8,000 |
6 | تجهیز چاه و اجرای خط انتقال اب چاه کرانی | کیلومتر | 9 | خنج | کرانی | 40 | 8,000 |
7 | حفر و تجهیز چاه و اجرای خط انتقال چاه دلی رنگگ | کیلومتر | 4.2 | رستم | دلی رنگگ | 200 | 7,000 |
8 | حفر و تجهیز چاه در منطقه چاله گرازی | حلقه | 1 | داراب | چاله گرازی | 50 | 6,000 |
9 | حفر و تجهیز چاه و اجرای خط انتقال آب بکهدان | کیلومتر | 4 | ارسنجان | بکهدان | 80 | 5,000 |
10 | حفر چاه آهکی دشت اعلا | حلقه | 1 | قیروکارزین | دشت اعلا | 35 | 8,000 |
11 | حفر و تجهیز چاه و خط انتقال برق دشت اله | کیلومتر | 0.6 | داراب | دشت اله | 50 | 4,000 |
12 | حفر و تجهیز چاه در منطقه نجفآباد | کیلومتر | 0.3 | بوانات | نجف آباد | 45 | 4,000 |
13 | انتقال آب تنگ بوکه | کیلومتر | 1.5 | کازرون | تنگ بوکه | 20 | 4,000 |
14 | مرمت و لایروبی قنات | رشته | 3 | خرمبید | سطح شهرستان | 50 | 3,500 |
15 | بهسازی چشمه و انتقال آب چشمه سرود | رشته | 1 | کوار | اکبرآباد | 50 | 2,270 |
جمع کل | | | 41 | | | 3,240 | 113,770 |
جدول 6.نوع، گروه هدف و مبلغ تسهیلات واگذاری در سال 1398
نوع تسهیلات | گروه هدف | مبلغ تخصیص (م.ر) | تعداد | مبلغ (م.ر) |
تسهیلات ماده 10 و 12 | اتحادیه و شرکت تعاونيهاي عشايري | 80200 | 16 | 52990 |
بهرهبرداران عشايري | 148 | 29210 |
کشت گیاهان دارویی | 35 | 1000 |
صندوقهای اعتبارات خرد زنان عشایری | 23000 | 48 | 24000 |
بند ب ماده 52 (زنجیره تولید گوشت قرمز) | مناطق کمتر توسعهیافته | 555500 | 1434 | 1046140 |
مناطق توسعه یافته یا برخوردار | از سرانه ملي پرداخت شده است. | 285 | 185160 |
جدول 7.اعتبارات موضوع قانون ارزش افزوده طی سالهای 1396 تا 1399
ردیف | نام شهرستان | سال 1396 | سال 1397 | سال 1398 | تا پایان شهریور سال 1399 | جمع کل |
1 | آباده | 772.8 | 980.9 | 4,461.5 | 1,090.4 | 7,305.7 |
2 | ارسنجان | 1,107.5 | 779.1 | 1,342.8 | 332.4 | 3,561.9 |
3 | استهبان | 793.7 | 594.5 | 1,005.6 | 249.0 | 2,642.8 |
4 | اقلید | 2,740.2 | 12,492.7 | 10,135.9 | 2,195.9 | 27,564.8 |
5 | بوانات | 3,456.3 | 3,540.2 | 5,040.3 | 1,247.8 | 13,284.6 |
6 | پاسارگاد | 1,544.4 | 1,104.4 | 1,904.2 | 471.4 | 5,024.4 |
7 | جهرم | 4,194.1 | 4,213.0 | 5,760.7 | 1,425.6 | 15,593.4 |
9 | خرم بید | 1,505.2 | 1,129.6 | 1,884.9 | 466.6 | 4,986.3 |
10 | خنج | 2,955.4 | 3,154.8 | 4,434.0 | 1,097.7 | 11,642.0 |
11 | داراب | 3,229.4 | 3,129.7 | 4,426.9 | 1,095.9 | 11,882.0 |
13 | زرین دشت | 2,390.4 | 2,514.5 | 3,538.5 | 876.0 | 9,319.4 |
14 | سپیدان | 4,774.2 | 4,667.8 | 6,734.6 | 1,667.3 | 17,844.0 |
16 | شیراز | 3,726.3 | 20,099.6 | 16,810.8 | 6,409.6 | 47,046.4 |
17 | فراشبند | 2,698.8 | 13,783.3 | 11,983.7 | 2,965.7 | 31,431.6 |
18 | فسا | 2,196.1 | 1,976.2 | 2,916.5 | 719.3 | 7,808.1 |
19 | فیروزآباد | 6,189.5 | 6,817.1 | 9,416.2 | 2,331.1 | 24,753.9 |
20 | قیر و کارزین | 3,858.7 | 3,922.2 | 5,556.8 | 1,375.7 | 14,713.4 |
21 | کازرون | 2,902.5 | 12,948.0 | 11,386.7 | 2,818.9 | 30,056.0 |
24 | لارستان | 4,913.3 | 4,884.3 | 7,083.1 | 1,753.5 | 18,634.2 |
25 | لامرد | 1,176.0 | 1,438.9 | 420.2 | 266.9 | 3,302.0 |
26 | مرودشت | 2,686.4 | 3,295.6 | 5,725.8 | 1,296.9 | 13,004.8 |
27 | ممسنی | 5,641.6 | 26,380.8 | 25,366.2 | 6,364.9 | 63,753.6 |
28 | مهر | 244.6 | 470.1 | 210.6 | 184.6 | 1,110.0 |
29 | نی ریز | 1,311.9 | 1,796.8 | 398.5 | 295.4 | 3,802.6 |
| جمع کل | 67,009.4 | 136,114.2 | 147,945.2 | 38,998.8 | 390,067.7 |
افزایش سرمایه شرکتهای تعاونی
افزایش 10 درصدی ميانگين سرمایه اعضای شرکتهای تعاونی، یکی از شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد میباشد که در سال 1396 میانگین سرمایه اعضای 23 شرکت تعاونی استان فارس تقريبا 292 هزار تومان و در سال 1398 میانگین سرمایه اعضای، به تقريبا 376 هزار تومان افزایش یافته است.
جدول 8.تسهیلات پشتیبانی تولید و تثبیت اشتغال موجود و ایجاد اشتغال مولد
تسهیلات پرداختی به عشایر در راستای رسالت پشتیانی تولید و همچنین ایجاد اشتغال در جامعه عشایر با هدف پیشگیری از مهاجرت پرداخت می گردد. در جدول زیر، میزان تسهیلات پرداختی به عشایر استان ذکر شده است.
سال | اعتبار خشکسالی | اعتبار زنجیره تولید گوشت قرمز | جمع کل |
مبلغ (م.ر) | تعداد افراد بهره مند | مبلغ (م.ر) | تعداد افراد بهره مند | مبلغ (م.ر) | تعداد افراد بهره مند |
95 | 96250 | 150 | 70000 | 140 | 166250 | 290 |
96 | 125404 | 691 | 83774 | 173 | 209178 | 864 |
97 | 157360 | 1314 | 315620 | 424 | 472980 | 1738 |
98 | 103170 | 194 | 641600 | 890 | 744770 | 1084 |
99 | | | 294000 | 941 | | |
جمع | 1404994 | 2568 | | |
جدول 9.قوانین و آییننامههای مرتبط با حوزه عشایر و پیشنهادهای اصلاحی و تصویبی قانون بودجه سال 1400
ردیف | قانون بودجه سال 1400 | پیشنهاد جهت اعمال در قانون بودجه سال 1400 |
---|
تبصره | ماده واحده |
---|
1 | بند هـ تبصره 4 | - در خصوص طرحهای آبرسانی روستایی و عشایری از محل منابع صندوق توسعه ملی
| |
2 | تبصره 6 | - اعتبارات موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده سهم عشایر براساس بند (ب) ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه
| - این اعتبارات به حساب فرمانداریها واریز میگردد، پیشنهاد میگردد اعتبارات سهم عشایر، به حساب اداره کل امور عشایر استان واریز گردد.
|
3 | بند الف تبصره 6 | - اختصاص 20 درصد به ازای هر مترمکعب فروش آب شرب بالاتر از الگوی مصرف تعیین شده توسط مشترکان شهری
| - افزایش سهم عشایر از 20 درصد به 30 درصد
|
4 | بند ج تبصره 6 | - معافیت مشترکان روستایی و عشایری مجاز و برق چاههای کشاورزی مجاز از عوارض ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق کشور
| - اختصاص 30 درصد به ازای هر کیلو وات فروش برق مصرفی بالاتر از الگوی مصرف تعیین شده توسط مشترکان شهری جهت توسعه شبکه برق یا توسعه پکیجهای قابل حمل خورشیدی در مناطق عشایری و برقدار کردن کانونهای اسکان دارای کد آبادی
|
5 | بند هـ تبصره 6 | - دریافت از مشترکان مسکونی و تجاری گاز و برق مناطق شهری و روستایی مطابق ماده 12 قانون الحاق 2
| - 1) معافیت یا محاسبه تعرفه یکسان برق و گاز مناطق روستایی و عشایری
- 2) اضافه گردد:
- اختصاص 30 درصد به ازای هر مترمکعب فروش گاز مصرفی بالاتر از الگوی مصرف تعیین شده توسط مشترکان شهری جهت توسعه شبکه گاز کانونهای اسکان دارای کد آبادی
|
6 | بند ب تبصره 8 | - آمادهسازی، محوطهسازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی مسکن و ...
| - لحاظ کانونهای توسعه اسکان هدایتی عشایری
|
7 | ردیف 1 بند د تبصره 8 | - هزینهکرد 10 درصد از وجوه دریافتی از مشترکین مناطق شهری که اقدام به تفکیک ملک و افزایش واحد می کنند در مناطق روستایی همان استان
| - لحاظ جامعه عشایر و اضافه کردن کلمه "و عشایری"
|
8 | ردیف 2 بند د تبصره 8 | - هزینه کرد حداکثر 10 درصد از منابع حاصل از مشارکت مالی طرحهای فاضلاب و بازسازی شبکههای آب شهری در روستاهای همان بخش
| - لحاظ جامعه عشایر و اضافه کردن کلمه "و عشایری"
|
9 | بند ز تبصره 8 | - هزینهکرد از محل عوارض جز 1 بند ب ماده 6 قانون برنامه ششم توسعه جهت بهسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی، عشایری ...
| - لحاظ کانونهای اسکان هدایتی و خودجوش و مناطق عشایری
|
10 | بند الف تبصره 17 | - مشمول بودن عشایر به نظام ارجاع و پزشک خانواده
| - عشایر ساکن در مناطق عشایری (عشایر کوچنده) مشمول آزمون وسع قرار نگیرند همچون افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره).
|
11 | بند ج تبصره 18 | - انجام پروژههای دولت الکترونیک و توسعه خدمات الکترونیکی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
| - توسعه زیرساختها مثل پوشش تلفن و اینترنت همراه در مناطق استقرارگاهی جامعه عشایر کوچنده
|
12 | نیاز به تنظیم تبصره در قانون بودجه سال 1400 | | - تکرار بند "ج" تبصره 21 قانون بودجه سال 1398 در خصوص هزینهکرد در راستای پدافند غیرعامل وفق ماده 58 قانون احکام دائمی توسعه کشور
|
13 | | - تخصیص کد آبادی به مراکز استقرارگاهی عشایر کوچنده و کانونهای اسکان خودجوش عشایر با هدف فراهم نمودن زمینه ورود دستگاههای اجرایی جهت تامین خدمات زیربنایی و توسعه مناطق عشایری
|
14 | | - پیشنهاد میگردد کلمه "و عشایر" بعد از کلمه روستا در تمام مواردی که مرتبط با تامین خدمات زیربنایی و توسعه منطقهای هست، اضافه گردد.
|
15 | | | - وفق ماده 15 آییننامه ساماندهی عشایر مصوب سال 1384 هیئت وزیران، پیشنهاد میگردد، نرخ تسهیلات بانکها، خدمات حمایتی و بیمهای، بهای خدمات آب، برق، گاز و ... مناطق استقرارگاهی عشایر، در قانون بودجه سال 1400 در زمره مناطق کمتر توسعه یافته و قشر آسیب پذیر، عمومیت داده شود.
- ماده 15: با توجه به محرومیت مضاعف مناطق عشایری، تخصیص یارانه های مناسب، تخصیص اعتبارات مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته و ردیفهای خاص علاوه بر اعتبارات ملی و استانی دستگاه، برای اجرای برنامه های ساماندهی عشایر اولویت دارد.
|