سه شنبه 28 فروردین 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

از طرح " سفیر کتاب" رو نمایی شد

در آستانه هفته کتاب و کتابدار:

از طرح " سفیر کتاب" رو نمایی شد

در آستانه هفته کتاب و کتابدار و گرامی داشت هفته وحدت با حضور مسئولان دستگاه‌های متولی جامعه عشایری و فرهنگی استان فارس از طرح " سفیر کتاب" در شیراز رو نمایی شد. مدیر کل کتابخانه های عمومی فارس در این آئین گفت به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی در مناطق عشایری استان فارس از سه سال قبل طرح ایل هم می خواند جهت جمع آوری کتاب‌‌های اهدایی مردم خیر و راه اندازی کتابخانه در مناطق عشایری برای نخستین بار در فارس آغاز ولی در ادامه با مشکلاتی مواجه شد که در طرح سفیر کتاب تمامی آنها رفع شده است. منوچهری افزود با اجرای طرح سفیر کتاب تمامی 476 مدرسه عشایری استان که بیش از 7 هزار دانش آموز عشایری را شامل می شود از مزایای آن استفاده خواهند کرد. وی رایگان بودن تمامی خدمات این طرح، استمرار طرح و امکان انتخاب بیش از 2 و نیم میلیون کتاب را از ویژگی های آن برشمرد. این مقام مسئول خاطر نشان کرد در این طرح که برای اولین بار در استان فارس رونمایی می شود 31 نفر تحت عنوان سفیر کتاب که همگی از فرزندان عشایر هستند 20 منطقه عشایری را در 15 شهرستان استان فارس زیر پوشش خدمات کتاب و کتابخوانی خود قرار خواهند داد. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این نشست با اذعان به اینکه تاکنون در زمینه توجه به کتاب و کتابخوانی عشایر کمتر پرداخته شده است، عنوان کرد: با کمک هر دو سازمان می‌توانیم طرح‌های تاثیرگذاری در حوزه کتابخوانی عشایر اجرا کنیم که دامنه آن حتی از سطح استانی نیز بیشتر شود و دیگر استان‌ها نیز از این طرح‌ها الگو بگیرند

مدیر کل امور عشایر نیز با اشاره به ویژگی های عشایر فارس وجود فرزندان با استعداد را یکی از شاخصه های بارز عشایر خواند که چنانچه بستری برای بروز و ظهور ظرفیت های این فرزندان فراهم شود شاهد نتایج حیرت آوری خواهیم بود. بهرامی با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر ارتقای 5 درصدی شاخص‌های توسعه انسانی در مناطق عشایری در سال ترویج کتاب و کتابخوانی را یکی از مولفه های موثر در این راه دانست. وی ابراز امیدواری کرد با توجه به تهیه اطلس جامع عشایر استان فارس در 18 لایه بتوانیم نقاد تحت پوشش طرح سفیر کتاب را نیز به عنوان یک لایه دیگر به آن بیفزائیم. این مقام مسئول با تصریح اینکه حوزه کتابخوانی با فکر و اندیشه افراد سروکار دارد، گفت: ایجاد شرایطی جهت دسترسی بهتر به کتاب برای مردم ایل‌نشین می‌تواند تاثیر خوبی بر جامعه غیور عشایر داشته باشد. مدیرکل امور عشایر استان فارس با تأکید بر مصوبه شورای عالی عشایر و موافقت هیأت محترم وزیران با برنامه جامع ارتقاء سطح سواد، دانش و مهارت در مناطق عشایری، افزود:  امید است با ارائه طرح‌های ویژه و خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری، شاهد تحول اساسی به‌ویژه در زمینه فرهنگی در حوزه عشایری باشیم. مهندس بهرامی در این دیدار ضمن تبیین برنامه های راهبردی حوزه فرهنگی اداره کل امور عشایر، به دغدغه‌های فرهنگی عشایر نیز اشاره کرد و افزود: اداره کل امور عشایر استان فارس در زمینه جشنواره کتابخوانی رضوی و دیگر طرح‌های فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی همکاری لازم را خواهد داشت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس نیزدر این مراسم ضمن گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم محمد بهمن بیگی به عنوان بنیانگذار تعلیمات عشایری کشور، لازمه تمدن سازی و فرهنگ سازی هرجامعه ای را ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی دانست. سهرابی تعامل و همکاری تمامی دستگاه ها را در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مورد تاکید قرار داد و برآمادگی خود در جهت اشاعه این فرهنگ و سنت حسنه اعلام کرد. وی همچنین از اختصاص 3 هزار جلد کتاب به جامعه عشایری استان خبر داد.

گفتننی است طرح سفیر کتاب برای هر منطقه عشایری یک نفر از فرزندان عشایر انتخاب شده که کتاب مورد تقاضای افراد را از کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های استان تهیه کرده و در اختیار علاقمندان به صورت امانت قرار می دهد.

  • از طرح
طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top