شنبه 6 مرداد 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

بازدید رئیس سازمان امور عشایر ایران از طرح های کارآفرینی و اشتغالزا

رئیس سازمان امور عشایر ایران پس از ورود به استان فارس و شهرستان ممسنی بازدید از طرح های کارآفرینی و اشتغال را در راس برنامه های خود قرار داد. رئیس سازمان امور عشایر ایران و هیات همراه ضمن بازدید از کارگاه پخت نان محلی نورآباد بر حضور بانوان عشایری در عرصه های تولیدی و اشتغال تاکید کرد. وی این نانوایی را نمونه ای از فعالیت بانوان عشایری در قالب طرح صندوق خرد زنان عشایری خواند که با هدایت و حمایت دولت توانسته اند در امر تولید و اقتصاد خانوارهای عشایری موثر باشند. این مقام مسئول راه اندازی بیش از 70 صندوق عشایری را در استان فارس یک نمونه بارز از ظرفیت های بالقوه استان بر شمرد که چنانچه به آن توجه شود می تواند در کاهش معظلاتی همچون بیکاری، حاشیه نشینی و مهاجرت عشایر مفید باشد.  

رئیس سازمان امور عشایر ایران در بازدید از میدان دام نورآباد گفت با توجه به این که  73 درصد شغل عشایر دامداری است بنابر این توجه جدی برنامه ریزی به این حوزه می تواند موثر باشد. مهندس قندالی مدیریت زنجیره تولید گوشت قرمز از مزرعه تا سفره مصرف کننده را یکی از راهبردهای اصلی سازمان امور عشایر کشور بر شمرد و اختصاص 4 هزار میلیارد ریال تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز را یکی از این برنامه ها خواند. وی راه اندازی کارخانه های تولید خوراک دام و میدان عرضه دام را یکی از حلقه های این زنجیره دانست که ما از ان پشتیبانی می کنیم. این مقام مسئول بهره وری و افزایش راندمان تولید را مهمترین راهبرد سازمان امور عشایر ایران در دامداری عشایر دانست که دولت تمام قد از آن حمایت می کند.

مدیر کل امور عشایر فارس نیز در این بازدید گفت: این میدان دام با توجه به نیاز منطقه و با مشارکت 6 تعاونی عشایری و اتحادیه تعاونی های عشایر سیار استان راه اندازی شده و سالیانه 130 هزار راس دام سبک در این میدان دام عرضه می شود. مهندس بهرامی افزود در این میدان 7 نفر بصورت مستقیم و 500 نفر بصورت غیر مستقیم مشغول فعالیت هستند.

در ادامه رئیس سازمان امور عشایر ایران و هیات همراه از یکی از بزرگترین طرح های سطح صیقلی کشور در ارتفاعات منطقه عشایری دشت درا شهرستان ممسنی بازدید کردند. رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: در حوزه آبرسانی در نتیجه تحولات اقلیمی سنوات اخیر و خشکسالی ها دچار معظلاتی شده‌ایم و تلاش کردیم با حداقل امکانات نیازهای عشایر را برطرف سازیم و در همین راستا در دو سال اخیر تعداد 90 دستگاه تانکر آبرسان به ناوگان آبرسانی کشور اضافه کردیم. قندالی گفت بایست سعی کنیم هزینه های تولید و خدمت رسانی را کاهش دهیم. وی احداث این گونه طرح ها و آب انبارها را نمونه ای از کاهش هزینه ها دانست که در همان دو سال نخست بهره برداری تمام هزینه های احداث را مستعمل می کند.

گفتنی است سطح صیقلی به مساحت یک هکتار و مخزن ذخیره آب آن می تواند یک هزار متر مکعب را در خود جای دهد و در تامین نیاز آبی عشایر دامدار منطقه نقش مهمی دارد.

 

  • بازدید رئیس سازمان امور عشایر ایران از طرح های کارآفرینی و اشتغالزا
طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top