جمعه 10 فروردین 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

بوم گردی وگردشگری عشایری استان فارس

جامعه  عشایر کوچنده  فارس  به دلیل شیوه زندگی و فرهنگ و سنت های اصیل و ارزشمند و  ارتباط تنگاتنگ  با جاذبه های طبیعی، یکی از جوامع تاثیرگذار در اقتصاد گردشگری می تواند می باشد. در این راستا بوم گردی یا اکوتوریسم در جامعه عشایر، به دلیل اینکه عشایر سالیان سال در یک زیست بوم خاص زندگی می کنند. موجب رشد و پایداری زیست بوم شده و می توانند در زمینه بوم گردی مشارکت و فعالیت داشته باشند. توجه به داشتن پرتنوع‌ترين جمعيت عشايري در فارس توسعه اين گونه از گردشگري مي تواند به‌عنوان يكي از مزيت‌هاي رقابتي در حوزه صنعت گردشگري باشد.

سنت و فرهنگ جامعه عشاير، کوچ عشایر،  طبيعت بکر و جاذبه های طبیعی و مواهب طبیعی خدادادی  ، شيوه زندگي ، موسيقي و لباس و غذای سنتی ، تولیدات دامی و فراورده های لبنی سالم طبیعی، تولیدات صنایع دستی  با ارزش،  گياهان داروئي وصنعتي وخوراكي موجود در محيط زندگي عشاير همگي مي توانند الهام بخش فعاليتهاي اقتصادي پايدار و زمينه ساز اشتغال مولد و جذب گردشگر بعنوان اشتغال پایدار و مکمل شیوه معیشتی و افزایش درآمد اقتصاد مبتنی بر دامداری باشد. تغيير نگرش به زندگي عشايري و ايجاد تحول در كار كرد اقتصادي جامعه عشايري همراه با حمايتهاي آموزشي وترويجي جهت جذب گردشگر  توسعه پايدار اين جامعه را رقم خواهد زد. در این راستا اداره کل امور عشایراز سال 94 تا کنون بیش از 100  متقاضی گردشگری و بوم گردی در مناطق مختلف مستعد گردشگری و بوم گردی جامعه عشایر را به اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری معرفی نموده است که در حال اخذ پروانه و مجوز فعالیت بوم گردی عشایری می باشند. هم اکنون بیش از 20کانون فعال بوم گردی عشایری دارای مجوز  در قالب اقامتگاههای بوم گردی عشایری در نقاط مختلف ییلاقی و قشلاقی مشغول به فعالیت می باشند که دراین زمینه ،  ضمن ایجاد اشتغال در افزایش در آمد خانوارهای عشایری موثر می باشند.

شایان ذکر است عشایر استان با سه ايل بزرگ قشقايي، خمسه ، لر( ممسني وبویراحمد) و 8 طايفه مستقل، یک از جوامع مهم و تاثیر گذار در اقتصاد کشور و رونق گردشگری استان می باشد . اين جامعه با  19 زيست بوم و  27279 خانوار و 147790 نفر جمعیت و  5/12 درصد از عشایر کشور ،  قطب عشایر کشور به‌شمار می‌روند همچنین این جامعه  بیش از 57 هزار متر مربع انواع صنایع دست‌بافت نفیس و فرآورده‌های دامی را تولید و به بازار عرصه می‌کند و با در اختیار داشتن 67 درصد مراتع (7/5 ميليون هكتار) یکی از  جوامع تاثیر گذار در جذب گردشگر و نقش بارزی در تحولات اقتصادی استان از منظر بوم گردی و گردشگری  دارد. لباس‌های رنگی ، صنایع دستی پر طرفدار و کهن، از جاذبه‌‌های جامعه عشایر است که فصول مختلف سال را در ییلاق و قشلاق می‌گذرانند . زندگی عشایری دنیایی هیجان انگیز و پر مشقت دارد. بی‌شک برپایی نمایشگاه‌های ایرانگردی و برنامه‌ریزی برای تورهای ویژه برای تماشای زندگی عشایر در ییلاق و قشلاق بهترین نوع تبلیغ برای گردشگری عشایر خواهد بود. فروش گبه، لبنیات‌، لباس محلی و صنایع‌دستی عشایر به گردشگران موجب توانمند‌سازی اقتصاد  این گروه از اقوام اصیل ایرانی می‌شود . لذا لازم است هماهنگی های لازم توسط دستگاه های متولی گردشگری و بوم گردی ها، دفاتر مسافرتی و هتل ها در خصوص بهره گیری مناسب از این ظرفیت صورت پذیرد و اداره کل امور عشایر فارس آماده هر نوع همکاری و هم یاری می باشد.

  • بوم گردی وگردشگری عشایری استان فارس
طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top