پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

عشایر بیشترین فایده و اثر گذاری در اقتصاد کشور را دارند

رئیس سازمان امور عشایر ایران در جلسه شورای عشایری شهرستان فراشبند بیان داشت: عشایر بیشترین فایده و اثر گذاری در اقتصاد کشور را دارند.

دکترعلایی مقدم اظهار داشت : جمعیت عشایر نسبت به جمعیت شهری و روستایی زیاد نیست  ولی 29 درصد دام ، 34 میلیون هکتار مراتع معادل 59 درصد از سرزمین جغرافیایی در اختیار عشایر است که همواره هم و غمشان تولید است که معیشت و رفاه مردم مد نظرشان است.

وی تصریح کرد: یکی از دغدغه های دولت تامین گوشت قرمز است که به طور کلی در کشور معادل هشتصد و 60 هزار تن گوشت قرمز استفاده می شود، که 35 درصد گوشت قرمز از منابع دام سبک توسط عشایر تامین می شود .  

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت:عشایر نقش اساسی پدافند غیرعامل در حفظ امنیت و کیان  کشور، را دارند  و تمام امنیت مرزی کشور را مدیون عشایر هستیم و این تنها به خاطر سلاح غیرت و تعصب به مملکت و، وابستگی به انقلاب، امام و خون شهدا است بنابراین باید مورد حمایت قرار گیرند.

دکتر علایی مقدم با بیان اینکه سازمان امور عشایر در برهه های قبل  به گونه ای تعریف شده بود که فقط ارائه خدمات و پشتیبانی به کوچندگان عشایررا انجام می داد اما با تلاش های بسیار زیادی که در سالهای اخیر انجام شده به یک سازمان فنی و مهندسی تبدیل شده که باید در تمام ابعاد زندگی عشایر نقش ایفاد کندافزود: سازمان امورعشایر ، اتحادیه عشایری و تعاونی ها همواره باید تلاش و توان خود را  به کار گیرد تا که عشایر از ابعاد سیاسی، اجتماعی، رفاهی تقویت شوند .

ردیس سازمان امور عشایر ایران گفت: اقتصاد عشایر مسئله مهمی است و باید تامین شود تا سطح رفاه و معیشت عشایر بالا برود و بتوانند از ظرفیت های قانونی استفاده کنند.

وی با توضیح اینکه شاخص های برخورداری از آب پایدار سالم و بهداشتی تا قبل از انقلاب 5 درصد بوده و بعد از انقلاب اسلامی به 43 درصد رسیده است افزود: در سال 98 و 99  این شاخص به  63درصد رسیده است و این به خاطر استفاده درست از ظرفیت های قانونی به نفع عشایر است .

دکتر علایی مقدم بیان داشت:  در کشور  هزار66 کیلومتر ایلراه عشایری وجود دارد که 12 هزار کیلیومتر از این ایلراه ها در اختیار عشایر استان فارس است که باید تلاش شود از ظرفیت های قانونی استفاده کرد تا ایلراه ها مرمت و بازسازی شود.

ردیس سازمان امور عشایر در مورد آب پایدارسالم و بهداشتی و پکیج های خورشیدی اعتباراتی را به عشایر شهرستان فراشبند اختصاص دادند تا عشایر از این نعمت ها و ظرفیتها استفاده بهینه را داشته باشند.

نماینده مردم شهرستانهای فیروزآباد، فراشبند و قیر و کارزین در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای عشایری  اظهار داشت: همه افتخارم این است که خود از جنس عشایر هستم و به طور کامل عشایر را درک کرده تمام تلاش خود را در مجلس جهت رفاه عشایر بکار می گیریم تا عشایر بتواند از تمام ظرفیت های قانونی استفاده کند.

دکتر فروردین تصریح کرد:  اجرای موفق طرح های پایدار اشتغال عشایری موجب کاهش مهاجرت به شهرها، درآمد زایی و کمک به اقتصاد و معیشت خانوارهای عشایری، اشتغالزایی جوانان عشایری و پایین آمدن نرخ بیکاری در جامعه عشایری می شود بنابراین زمان تسهیلات بانکی به عشایر بایستی در زمان خاص انجام شود.

وی تصریح کرد: خدمات رسانی به عشایر بایست به نحو مطلوبی صورت گیرد و تمامی ادارات و دستگاه های اجرایی  می بایست نگاه ویژه ای به جامعه ی عشایری داشته باشند.

 در ادامه نیاز به نقدینگی بیشتر درحوزه آبرسانی،افزایش سهمیه تسهیلات  گوشت قرمز، تخصیص کد آبادی ،مرمت و مخلوط ریزی وآسفالت جاده خرمایک دشت پلنگ،اعتبارات ارزش افزوده در اختیار اداره کل امور عشایر قرار گیرد ،افزایش سهمیه پنل خورشیدی،تصویب قانون جهت مرتفع نمودن مشکلات عشایر به صورت ساختاری و ریشه ای مورد بحث و تبادل نظر شد.

  • عشایر بیشترین فایده و اثر کذاری در اقتصاد کشور را دارند
طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top