پنجشنبه 30 فروردین 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

اقتصاد عشایر به پشتیبانی تولید نیازدارد

مدیر کل امور عشایر فارس در نشست خبری ویژه روز روابط عمومی گفت: عشایر به خاطر نوع اشتغال و پایین تریین نرخ بیکاری  که دارند، به نوعی در نقش پدافند اقتصادی این جامعه انکار نشدنی است و با این تفاصیر  این اقتصاد نیاز به سستم پشتیبانی تولید دارد .

روح الله بهرامی اظهار داشت: زندگی عشایری نماد اقتصاد مقاومتی و نمونه بارز  تولید کالای ایرانی است و این جامعه به علت زندگی در عرصه های مرتعی حافظان اصلی منابع و محیط زیست و به نوعی نماد جامعه سبز بوده  و به علت توانمندی تولیدی آنها در امنیت غذایی و معیشت پایدار کلان و خرد کشور نقش بی دلیلی دارند.

وی خاطر نشان کرد 67 درصد از مراتع استان فارس در اختیار عشایر کوچرو می باشد، 20 هزار تن گوشت قرمز که یک سوم گوشت قرمز استان است، توسط عشایر تامین می شود.

بهرامی با یادآوری این مطلب که به دلیل پراکنده بودن در نقاط مختلف استان، نقش پدافند غیرعامل ایفاد می کند افزود: عشایر یک پایگاه فرهنگی، فرهنگ اصیل ایران اسلامی هستند.

مدیر کل امور عشایر فارس با اشاره به اینکه حرکت یا کوچ تغییر رویکرد خدمات رسانی به عشایر از تقاضا محوری و نشسته به عرضه محوری و ایستاده است افزود:برای جلوگیری از خسارت بیشتر در خشکسالی خرید تضمینی دام برای اولین بار در کشور با محوریت پشتیبان کوچ دام و اتحادیه مرکزی انجام می شود. .

 بهرامی اذعان داشت:  مرتع عرصه معیشت و اقتصاد تولیدی عشایر است واگذاری و یا تغییر کاربری مرتع یعنی پیامد های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی، بنابراین با توجه به خشکسالی و کم شدن علوفه مرتعی 10 هزار تن علوفه دستی به صورت نهاده های دام کنسانتره در اختیار عشایر قرار می گیرد.

به گفته بهرامی، یکی از طرح های مهم، طرح زنجیره تولید گوشت قرمز است که دام ها پروار بندی می شود و وام ها کم درصد برای این حوزه در اختیار عشایر قرار می گیرد .

وی با اشاره به اینکه ترویج انرژی های پاک مهمترین اولویت ماست که تامین پنل های خورشیدی شکل می گیرد، تاکید کرد: 460 پنل خورشیدی بین عشایر در حال توزیع می باشد.  

مدیر کل امور عشایر اظهار داشت: زنان نیمی از جامعه عشایر تشکیل می دهند و باید توانمند سازی اقتصادی زنان به  صورت سیستماتیک اجراگردد، که تاکنون در استان فارس 80 صندوق خرد زنان با تعداد 2500 نفر از زنان عشایری تحت پوشش این صندوق ها قرار دارند و مبلغ سه میلیاردو چهارصد میلیون تومان تسهیلات در اختیار این افراد قرار داده شده که در حوزه اشتغال خانگی، صنایع دستی و گیاهان دارویی فعالیت می کنند.

  • اقتصاد عشایر به پشتیبانی تولید نیازدارد
طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top