شنبه 6 مرداد 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

1440 تن آرد سهمیه ماهانه عشایر باید تامین شود

استاندار فارس در جلسه شورای عشایری استان فارس با توجه به اینکه براساس سرشماری ثبت مبنای سال ۱۴۰۰ جمعیت عشایر فارس  ۱۲۰ هزار نفر است که ماهانه ۱۲ کیلو آرد به هر نفر اختصاص می‌یابد، گفت: در مجموع ۱۴۴۰ تن آرد سهمیه ماهانه عشایر است که باید توسط اداره غله از اول خردادماه تامین شود.

محمد هادی ایمانیه با اشاره به مشکل عشایر فارس درباره عدم تطبیق قیمت نهاده‌‌ها با قیمت دام، گفت: با توجه به اینکه استان فارس بیشترین جمعیت عشایر را دارد از طرف رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مدیرکل امور عشایر فارس دو پیشنهاد کارشناسی و جدی از سوی این استان برای رفع این مشکل به کشور ارائه شود.

وی با بیان اینکه مطالب کمیته‌های تخصصی باید جمع‌آوری و به اداره کل امور عشایر ارجاع داده شود، افزود: اداره کل امور عشایر باید با برگزاری جلسات متعدد با مدیران دستگاه‌های اجرایی این مشکلات را برطرف کند و اگر مشکلی حل نشد به استانداری ارجاع دهد تا اگر لازم بود در سطح ملی پیگیری شود.

استاندار فارس اظهار داشت با توجه به خشکسالی پیش رو تمام فرمانداران مکلف هستند که تانکرهای آبرسانی عشایر را از نظر تعمیرات موتوری و لاستیک بازسازی‌ کنند و منبع تامین اعتبار این موضوع نیز مشخص شده است و۳۰ تانکر به تانکرهای آبرسان عشایری در سطح استان فارس اضافه می‌شود.

ایمانیه با تاکید بر تعیین تکلیف سند مالکیت اراضی عشایری استان فارس، افزود: باید تکلیف باغ‌ شهرهای بی‌ضابطه روشن شود، تا عده ای  نتوانند زمین‌های آن منطقه را تصرف و به باغ شهری تبدیل کنند.

مدیرکل امور عشایرفارس با بیان اینکه در اثر خشکسالی با کسری حدود ۲۰۰ هزار تن علوفه در مراتع روبه‌رو هستیم، گفت: پیشنهاد می‌شود که حداقل ۱۰۰ هزار تن علوفه مدت ‌دار توسط شرکت پشتیبانی امور دام و ۱۲۰ هزار تن علوفه با یارانه دولتی تامین شود.

عبدالحمید کریمی اظهار داشت: در سفر رئیس جمهور به فارس ۸۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب تامین تانکر آبرسان و ساخت ۱۰ خانه بهداشت عشایری توسط بنیاد مستضعفان مصوب شد، در حال حاضر ۳۸ فقره کانکس بهداشت در مناطق عشایری فارس مستقر است.

وی با بیان اینکه عشایراولین جامعه تاثیر پذیر از تغییرات اقلیمی است افزود: در سال 1400 با  تخصیص۴۰ میلیارد تومان برای زنجیره گوشت قرمز 7400 راس دام مازاد عشایرخریداری شده که مورد رضایت جامعه عشایر نیست، وپیشنهاد می‌شود در سال جاری خرید ۱۲۰ هزار راس دام حذفی عشایر توسط شرکت پشتیبانی امور دام با نگاه حمایتی استمرار داشته باشد..

مدیر کل مورعشایرفارس با اشاره به توزیع ۲۰0۰ پکیج خورشیدی در سال 1400 بین عشایر فارس، گفت: با توجه به شرایط خشکسالی در سال گذشته ۱۳ هزار تن علوفه برای دام مولد عشایر فارس تامین شده است.

وی بیان داشت: عشایر کوچنده دارای اقتصاد تولیدی است و بازار فروش دام وضعیت خوبی ندارد، قیمت جو به ۱۳ هزار تومان رسیده است و مطالبه جامعه عشایری این است که قیمت دام باید متناسب با قیمت نهاده‌ها افزایش یابد.

طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top