شنبه 6 مرداد 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

رییس سازمان امور عشایر کشور در سفر به فارس: اعتبارات تخصیص یافته به جامعه عشایری بسیار ناچیز است

دکتر عباس پاپی زاده و هیات همراه در سفر به فارس از مناطق عشایری استان بازدید نموده و از نزدیک با مشکلات و مسائل عشایر استان آشنا شدند. وی  ضمن تقدیر از تلاشهای صورت گرفته توسط اداره کل امور عشایر فارس و مجموعه مدیریت استان در گره گشایی از امور عشایر و قدردانی از اهتمام استاندار فارس در رسیدگی به مشکلات عشایر و رفع حداقل نیازهای جامعه عشایری این استان اظهار داشت: جامعه صدیق و زحمتکش عشایرکشور و خصوصا عشایر عزیز فارس نیازمند بهتر دیده شدن هستند. وی در ادامه گفت در سفربنده به فیروزاباد و جهرم،داراب و سروستان وخرامه و...متوجه مهمترین مشکلات پیش روی عشایر شدم. فارس جزء اولین های عشایر ایران و استان مهم عشایری کشور است و نخبگان زبادی از عشایر را در دامان خود پرورش داده است.  مرحوم محمد بهمن بیگی تلاش زیادی برای آموزش و فرهنگ عشایر کرد و در تربیت دانش آموزان عشایر کوشی که از این دست افراد در جامعه عشایری بسیارند.

رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: ما دستگاه ناظر و پیگیر امور عشایر هستیم و اجرا کار ما نیست اما لازم است در مباحث مهمی مثل اموزش و بهداشت و تامین امور معیشت عشایر و تامین خوراک دام انان تلاش کنیم. مدارس عشایری ما تقریبا تعطیلند و انها هم که سرپا هستند پول میگیرند و پرداخت ۶ میلیون تومان شهریه برای مدارس شبانه روزی عشایر که باید رایگان باشد سخت است. بسیاری از امور عشایر و اعتبارات لازم در این خصوص باید در خود استانها و با درایت استانداران تامین و مشکلات حل و فصل شود. بودجه های لازم برای رفع نیازهای عشایر به عشایر داده نمیشود و ما در زمینه تخصیص وجوه پیش بینی شده در بودجه های سالانه با مشکل مواجه ایم. نگاه جهاد کشاورزی، خصوصا نگاه سازمان برنامه و بودجه در زمینه تخصیص اعتبارات لازم جامعه عشایری باید اصلاح شود. هرچند با رایزنی هایی توانسته ایم میزان مبالغ اختصاص داده شده در زمینه تامین اب شرب و علوفه دامهای عشایری و سایر موارد اقداماتی را در بودجه ۱۴۰۱ بالاتر ببریم اما باز با کمبود جدی اعتبارات در زمینه تامین حداقل نیازهای عشایر کشور مواجه ایم.

امروز عشایر از بی کسی و عدم حمایت رنج میبرد.

وی افزود:در زمینه تسهیل عبورو مرور عشایر و ایل راههای عشایری هم اقدامتی شده که لازم است استانداران در این زمینه یاری رسان ادارات کل امور عشایر استانهایشان باشند. جامعه عشایری ایران در سالهای اخیر به جهت مشکلات پیش امده از جمله بی بارانی ها و خشکسالی ها وافزایش نرخ علوفه و کمبودهای دیگر، آسیبهای جدی دیده و بنده به رییس جمهور محترم عرض کرده ام در تمام دنیا به بخش کشاورزی و روستایی و دامپروری یارانه میدهند و عشایر و روستا را با پرداخت یارانه های مختلف سرپا و فعال نگه میدارند. تعدیل اقتصاد و معیشت زندگی عشایر در دستور کار مدیران ارشد کشور باید باشد. امروز عشایر از بی کسی و عدم حمایت رنج میبرد.

رییس سازمان امور عشایر ایران بیان داشت: بنده از نمایندگان عشایری مجلس و خصوصا از جناب دکتر رضایی کوچی که پیگیر مسائل ما بوده و از فراکسیون عشایری که در بحث تامین اعتبارات جامعه عشایری کمک بزرگی به ما کرده اند، قدر دانی میکنم. باید باور کنیم امروز عشایر علوفه و خوراک دامش را به سختی تهیه و گوشت دام خود را به ناچار به ارزانی میفروشد. مرغداران اتحادیه و سندیکا دارند اما عشایر نه و این مساله باعث شده تا عشایر نتواند از حقوق خود دفاعی کند.

این مقام مسئول در امور عشایر کشور خاطر نشان کرد: نباید با بی توجهی به عشایر ۵۰۰ هزار شغل مولد موجود در جامعه عشایری را از دست بدهیم.هر نفر از عشایر خودش یک تولید کننده است. آنان در بحث تامین امنیت کشور هم دخیل هستند. بنابراین میطلبد تا نگاه ویژه تر و بهتری نسبت به عشایر شود زیرا هم دو درصد از جمعیت کشور ما از عشایر هستند و هم تاثیر گذار در تولید بخش اعظمی از نیازهای پروتئنی و خوراکی کشور میباشند. عشایر مشکلات خاص خود را دارد و لازم است تا در زمینه بهداشت و درمان اموزش و بیمه و آب شرب و راههای منتهی به سیاه چادرها و ایل راهها و تامین علوفه و خوراک دامهای انان تصمیمات جدی گرفته و اعتبارات قابل توجهی برایشان تخصیص یابد.

 

استاندار فارس خطاب به رییس سازمان امور عشایر ایران عنوان داشت:

در بهبود وضعیت زندگی عشایر فارس تلاش خواهیم کرد.

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس ضمن اعلام حمایت همه جانبه از جامعه عشایری فارس بر لزوم توجه به تامین خوراک دام عشایر و توجه به بهداشت و آموزش این قشر شریف و زحمتکش تاکید کرد. وی در جلسه ای که پاپی زاده رییس سازمان امور عشایر کشور و کریمی مدیر کل امور عشایر فارس، رضایی نماینده جهرم و خفر و رییس کمیسیون عمران مجلس و تعدادی از معاونان استانداری و مدیران استانی حضور داشتند بر لزوم تسریع دادن به حل و فصل مشکلات جامعه عشایر فارس تاکید کرده و اظهار داشت:میدانیم که مشکلات عشایر فراوان و زندگی عشایر در شرایط بد اقتصادی موجود سخت است، اما باید دست در دست هم دهیم و این مشکلات رابه حداقل برسانیم. در بحث تامین سهمیه آرد مورد نیاز عشایر استان اقداماتی داشته ایم و در زمینه تامین بخشی از اعتبارات ملی و استانی مورد نیاز جامعه عشایر بویژه تبصره های ۱۶ و ۱۸ نیز تلاشهایی شده و کارهایی انجام خواهد شد تا کسب و کار عشایر غیور استان رونق بهتری گیرد.

نماینده عالی دولت در فارس گفت: نمایندگان مجلس خصوصا فراکسیون عشایر مجلس که تعداد نمایندگان برخاسته از عشایر در این فراکسیون قابل توجه است به همراه نمایندگان فارس که از خود عشایر برخاسته اند کمک دهند تا تخصیص اعتبارات بیشتری برای عشایر ایران و فارس که استان مهم عشایری کشور است در نظر گیرند و بنده هم ضمن  رایزنی با رییس جمهور و وزیر جهاد و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر مدیران دستگاههای ملی مرتبط با عشایر صحبت میکنم تا هر کاری که در جهت تامین منافع عشایر عزیز که مورد تاکید امام و رهبری بوده و هستندانجام شود.

*بودجه های خاص عشایر صرف اموری غیر از عشایر نشود.

ایمانیه افزود: اداره کل راهداری کشور را برای بررسی و اصلاح راههای عبور و مرور عشایر و دامهایشان پای کار می اوریم و در زمینه تامین نهاده های دامی و تامین علوفه دام عشایر نیز تلاشها مضاعف و هماهنگیهای بهتر و بیشتری خواهد شد.

مدیر ارشد فارس با تاکید بر تامین نیازهای بهد اشتی و درمانی و اموزشی عشایر خاطر نشان کرد: عشایر فارس از نظر استعداد و هوش و توانمندی در جایگاه رفیعی هستند و مفاخر بزرگی در حوزه های گوناگون علوم و دانشها داشته اند که استادان بزرگی از جمله دکتر ملک حسینی و دکتر حقیقت ،دکتر درخشان و دیگران از این جمله اند.در بحث اموزش نیز باید علاوه بر توجه به اموزشهای کلاسیک به اموزش اعتقادی و نماز و روزه فرزندان عشایری تیز توجه گردد.

استاندار فارس از رییس سازمان امور عشایر ایران خواست تا در بحث تامین بودجه های ملی برای عشایر تلاش بیشتری صورت گیرد زیرا در قانون برای هرکاری و هر نیازی بودجه هایی اختثاص یافته که هنر مدیران در پیگیریهای بودجه ای میتواند به تخصیص اعتبارات لازم در آن زمینه ها بینجامد.باید بودجه های خاص عشایر در امور عشایر هزینه شود و صرف امور دیگر نگردد زیرا عشایر در وضعیت سخت مالی و معیشتی بوده و از اقشار محروم جامعه محسوب میگردند. رضایی کوچی نماینده جهرم و خفر و عضو فراکسیون عشایر مجلس  نیز با تاکید بر اهمیت موضوع رسیدگی به امور عشایر ایران و بویژه  رفع مشکلات عشایر استان فارس تاکید داشت: با گردهم اوردن مجموعه ای مدیران ملی در کمیته ها و کارگروههای مختلف مجلس نمیگزاریم حقی از عشایر ضایع و اعتبارات قابل توجهی از درامد ملی را به نفع عشایر خواهیم گرفت.

طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top