چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

دکتر کریمی: از سال 1400 تاکنون حدود 2800 پنل خورشیدی در بین عشایر استان توزیع گردیده است

دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس در سفر دو روزه به شهرستان نورآباد:
از سال 1400 تاکنون حدود 2800 پنل خورشیدی در بین عشایر استان توزیع گردیده است
در روز دوم حضور دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس و هیئت همراه، سرهنگ شکوهی فرمانده سپاه عشایر استان و هیئت همراه، حجت الاسلام و المسلمین شاکری فر امام جمعه شهرستان نورآباد، دکتر شهریور عضو شورای مشورتی
عشایری استاندار فارس و دیگر مسئولین استانی و شهرستانی از مناطق عشایرنشین ماهور میلاتون و میشان، بازدید و دیدار بصورت چهره به چهره با عشایر مختلف عشایرنشین شهرستان صورت پذیرفت و در خصوص بیان مسائل و مشکلات موجود آنان مباحث مختلفی مطرح و دستورات لازم جهت حل و فصل و مرتفع شدن مسائل یاد شده تصمیم گیری گردید.
در این بازدید به همراه مدیران ستادی و شهرستانی نیز تعدادی از عشایر منطقه ماهور میلاتون از رودخانه شور، پروژه جاده خاکی به طول 7 کیلومتر و خط انتقال آب به طول 15 کیلومتر و... بازدید نمودند و در دیدار چهره به چهره با مسئولین با اشاره به گستردگی حضور عشایر در مناطق عشایرنشین شهرستان نورآباد در میشان میلاتون، به مسائل و مشکلات و موانع زندگی عشایر شهرستان اشاره و خواستار رفع آنها شدند.
منجمله مشکلات یاد شده، با توجه به حضور قریب 70 خانوار عشایری در منطقه و از بین رفتن مسیر تردد از رودخانه شور که از مسیر جاده کوه سرخ می باشد، بدلیل بارندگی و مشکلات قبلی این مسیر چه از نظر پل و چه از نظر آسفالت ریزی در حال حاضر از دسترس عمومی مردم خارج گشته است و همین موضوع در کنار مشکلات ناشی از خشکسالی های اخیر موجب هزینه بر گشتن عبور و مرور عشایر گردیده است. در همین راستا و با توجه به اینکه تنها راه مواصلاتی عشایر، ایل راه خاکی کنارتخته می باشد، همین مسیر نیز باعث افزایش مسیر 40 کیلومتری اضافی نسبت به دسترسی به مسیر یاد شده به مناطق عشایری میلاتون، آب شیرین و... شده است که از همین رو، از درخواست های جدی عشایر منطقه بهسازی مسیر دسترسی ماهور میلاتون می باشد که در صورت بهره برداری،عشایر با طی طریق مسافت 40 کیلومتری به مرکز شهرستان دسترسی خواهند داشت.
از دیگر مشکلات یاد شده عشایر، تخصیص پنل های خورشیدی و انرژی های نو بصورت ویژه به عشایر منطقه، مشکل عدم آنتن دهی و اینترنت، مشکل آب منطقه کرتوت که از 17 سال گذشته کلنگ زنی و مسیر آبرسانی از منطقه کازرون عملیاتی گردیده است ولی قسمتی که مربوط به شهرستان نورآباد و به طول 15 کیلومتر می باشد کان لم یکن مانده است، درخواست استفاده از امکانات فنی و لجستیکی سازمان لرزه نگاری حاضر در منطقه در جهت رفع مشکلات و رفاه حال عشایر منطقه نام برد.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین شاکری امام جمعه شهرستان نورآباد با اشاره به خدمات گسترده ای که از زمان انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی تا کنون به عشایر گردیده است گفت باتوجه به نقش مولد عشایر در کشور و استان مشکلات عدیده ای در سالیان اخیر منجمله خشکسالی، افت قیمت دام در زمان کرونا، گرانی علوفه و... گریبان گیر عشایر بوده است.
وی در ادامه با اشاره به هدفمندی فعالیت های امور عشایر خواستار رفع مشکلاتی منجمله آموزش و تربیت نیروی انسانی با اجرای طرح مدارس عشایری در مقطع دبیرستان، ایجاد پایگاه های بهداشت، بهسازی ایل راه های عشایری و آبرسانی پایدار را خواستار شد.
سرهنگ شکوهی نیز در این دیدار به نقش پررنگ عشایر در حفظ امنیت زیست بوم  و امنیت کشور و استان اشاره نمود و گفت سپاه عشایر در هر زمان که لازم باشد در زمینه های فرهنگی، بسیج سازندگی، حفظ امنیت و... و باتوجه به گستردگی مرزهای جغرافیایی و کثرت عشایر استان به آنان خدمات ویژه ارائه خواهند نمود.
در انتها دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به سیل های مردادماه سالجاری گفت تلاش بر این بود خدمات ویژه ای به عشایر ارائه شود که در این میان در بحث چادر، امکانات اولیه و... مورد نیاز عشایر در بحران سیل اخیر با کمک سازمان هلال احمر استان خدمات رسانی صورت گرفت.
وی در ادامه گفت در رابطه با پنل های خورشیدی نیز طی تفاهم نامه ای که با وزارت نیرو منعقد گردیده است، میبایست از شروع سال 1399 به مدت 5 سال تمامی عشایر از نعمت برق بهره مند گردند که این رویه از طریق اسکان دائم عشایر و یا تحویل پنل های خورشیدی درحال انجام است و در همین راستا از سال 1400 تاکنون حدود 2800 پنل، توسط وزارت نیرو و با پرداخت یارانه دولتی به عشایر تحویل گردیده است.
دکتر کریمی در بحث ایجاد اشتغال پایدار از طریق پنل های خورشیدی هم گفت اگر در شهرستان ها عشایری توانمندی راه اندازی و سرمایه گذاری در تولید برق از طریق پنل های خورشیدی 5کیلوواتی داشته باشد حمایت های لازم را جهت ایجاد این ایستگاه های تولید برق خواهیم داشت.

طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top