شنبه 6 مرداد 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

جشن بزرگ عشایری در شهرستان جهرم برگزار شد

جشن بزرگ عشایری به همت اداره امور عشایر شهرستان جهرم، عشایر منطقه، شرکت های تعاونی عشایری و با مدیریت و برنامه ریزی ادار کل امور عشایر فارس  در منطقه مرکزی- آب شیرین شهرستان جهرم برگزار شد.

این جشن مردمی با حضور مدیران کشوری و استانی منجمله دکتر نعمت اللهی معان سازمان امور عشایر ایران، دکتر رضایی نماینده شهرستان جهرم، دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس و هیئت همراه، مهندس شعبانی فرماندار شهرستان جهرم، سرهنگ شکوهی  فرمانده سپاه عشایر فارس و هیئت همراه، دکتر کمالی مدیرکل بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان فارسو هیئت همراه و مدیریت آموزش و پرورش عشایر استان فارس و با حمایت ویژه حجت الاسلام و المسلمین قائمی نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و مسئول کارگروه عشایری و روستایی دهه فجر استان فارس برگزار گردید.

دکتر کریمی در راستای تشریح این جشنواره گفت: 20 بهمن ماه جشن بزرگ عشایر و انقلاب اسلامی با حضور مسئولان کشوری و استانی برگزار و محصولات تولیدی و توانمندی های عشایر استان به نمایش گذاشته شد.

دکتر کریمی با اشاره به اینکه جشن بزرگِ عشایر و انقلاب اسلامی در دهه فجر امسال در 13 استان از جمله استان فارس برگزار می شود، افزود: در راستای نمایش توانمندی ها و آداب و سنن عشایر استان فارس که از اهداف این جشنواره بوده است، مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی فارس نیز اقدام به برگزاری برنامه میز خدمت، افتتاح کانون اسکان دائمی عشایری آب شیرین به مساحت 15هکتار و تعداد کل قطعات واگذار شده 115 قطعه زمین و با اتمام ساخت 70 قطعه، افتتاح پروژه برق طرح اسکان آب شیرین با اعتباری بالغ بر 6 میلیارد ریال، افتتاح پروژه تامین آب پایدار غرب چارطاق سیمکان برای استفاده عشایر منطقه با اعتبار ۲/۵ میلیارد تومان، ارائه خدمات رایگان پزشکی و دامپزشکی و...، توزیع نمادین 7 مورد از 39 دستگاه پکیج خورشیدی شهرستان جهرم بین خانوارهای عشایری استان، دعوت، دیدار و تجلیل از 2 خانواده شهید، تجلیل از مفاخر عشایری به نمایندگی دکتر رضایی نماینده شهرستان جهرم، برپایی نمایشگاه توانمندی های عشایری، برگزاری مسابقات و  بازی های بومی و محلی نمود.

دکتر کریمی در انتها به استحکام وحدت و همدلی در بین اقوام ایرانی که از اهداف دیگر برگزاری "جشن بزرگ عشایر و انقلاب اسلامی" و " اشاره نمود و گفت پویش ملی "هر سیاه چادر عشایری یک پرچم" نیز در این جشنواره با نصب پرچم مقدس کشورمان بر سردر سیاه چادرهای عشایری صورت پذیرفت.

در همین راستا دکتر نعمت اللهی نیز در سخنرانی خود با اشاره به نقش موثر و مولد عشایر در مسیر توسعه و پیشرفت کشور گفت سازمان امور عشایر از زمان پیروزی انقلاب همواره در تلاش بوده است تا در توزیع عادلانه خدمات به عشایر کشور به نسبت دیگر جوامع به وظیفه خود عمل نموده و از هیچ تلاشی دریغ ننماید.

وی با اشاره به میزان چشمگیر تولید گوشت قرمز، صنایع دستی و... عشایر کشور گفت از اهداف این سازمان در طی مدت گذشته سالجاری ایجاد 4 میز گیاهان دارویی، بومگردی و گردشگری، گوشت قرمز و صنایع دستی در جهت افزایش توانمندیهای عشایر و ایجاد امنیت شغلی برای آنان در سطح ادارا کل استان های کشور بوده است.

در انتهای این جشنواره دکتر رضایی نماینده شهرستان جهرم به همراه دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس و هیئت همراه باحضور در مناطق عشایری بصورت چهره به چهره مشکلات و مسائل عشایر شهرستان را بررسی نمودند، در این بازدید از مناطق عشایری کروک مانیان شمالی در جهت برق رسانی به آن و بازدید از منطقه بیشه زرد جهت ساخت آبنما با پبش بینی اعتبار بالغ بر یک میلیارد تومان صورت پذیرفت.

طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top