شنبه 6 مرداد 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

10 درصد کل اعتبارات دستگاه های متولی تسهیلات ارزان قیمت تبصره 16 سهم عشایر می باشد

دکتر کریمی در جلسه شورای عشایری شهرستان لارستان:

با پیگیری های صورت گرفته، 10 درصد کل اعتبارات دستگاه های متولی تسهیلات ارزان قیمت تبصره 16 سهم عشایر می باشد

در سفر دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس و هیئت همراه به شهرستان لارستان، جلسه شورای عشایری شهرستان برگزار گردیدو در ادامه بازدید و دیدار چهره به چهره با عشایر مختلف مناطق عشایرنشین شهرستان صورت پذیرفت و در خصوص بیان مسائل و مشکلات موجود آنان مباحث مختلفی مطرح و دستورات لازم به جهت حل و فصل و مرتفع شدن مسائل یاد شده، تصمیم گیری گردید.

در جلسه شورای عشایری شهرستان لارستان که با حضور مدیران و معاونین فرمانداری و مدیران ادارات این شهرستان برگزار گردید، ابتدا مهندس طاهری معاون برنامه ریزی فرمانداری لارستان با اشاره به گستردگی حضور عشایر در مناطق عشایرنشین شهرستان، به مسائل و مشکلات و موانع زندگی عشایر شهرستان منجمله روند خشکسالی های سالهای اخیر، کمبود و گرانی علوفه، کمبود تانکرهای آبرسانی، ایلراه ها و مسیرهای دسترسی به عشایر، سوخت، کمبود پنل های خورشیدی و... اشاره و خواستار رفع آنها شدند.

در ادامه دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به گستردگی مناطق عشایرنشین و پراکندگی عشایر در شهرستان لارستان گفت مشکلات یاد شده در این جلسه به کلی از اهداف خدمات رسانی به عشایر در کشور و استان فارس می باشد، لذا در جهت رفع تمامی این معضلات همت جمعی مدیران استانی و شهرستانی را میطلبد.

دکتر کریمی با اشاره به اینکه اسکان عشایر به دو صورت خودجوش توسط خود عشایر و هدایت شده توسط اداره کل امور عشایر صورت میگیرد گفت یکی از مشکلات اسکان دائم عشایر، عدم تامین محل هایی در طرح های اسکان است که عشایر بتوانند به شغل اصلی خود یعنی دامپروری بدون دغدغه مشغول باشند است، فللذا عشایر در این شرایط مجبور به ترک اسکان های دائم گردیده و مجددا به کوچ های فصلی روی می آورند و یا مجبور به تعیین محل هایی در اطراف محل های اسکان جهت دامپروری میگردند که خود این امر موجب بروز مشکلات عدیده ای میشود که باید هرچه سریعتر با همکاری مدیران استانی و شهرستانی این مشکل مرتفع گردد.

وی در ادامه گفت در رابطه با پنل های خورشیدی نیز طی تفاهم نامه ای که با وزارت نیرو منعقد گردیده است، میبایست از شروع سال 1399 به مدت 5 سال تمامی عشایر از نعمت برق بهره مند گردند که این رویه از طریق اسکان دائم عشایر و یا تحویل پنل های خورشیدی درحال انجام است و در همین راستا از سال 1400 تاکنون حدود 2800 پنل، توسط وزارت نیرو و با پرداخت یارانه دولتی به عشایر تحویل گردیده است و باتوجه به آمار مهندس قرشی رئیس اداره امور عشایر شهرستان از میزان توزیع این پنل ها در شهرستان به ازای تقریبی هر 10 خانوار یک پنل، این شهرستان از آمار بسیار مطلوبی در استان برخوردار گشته است.

دکتر کریمی در راستای طرح مشکل سوخت گازوئیل در جهت خدمات رسانی به عشایر نیز گفت در سالهای گذشته سهمیه عشایر در قالب سهمیه جامعه شهری لحاظ شده بود که با پیگیری های صورت گرفته و با تاکیدات و دستورات ویژه دکتر ایمانیه استاندار فارس، سهمیه ویژه ای به جامعه عشایری تعلق گرفته است که امیدواریم با شروع سال جدید راهکار مناسبی در این موضوع در قانون دیده شود.

ایشان با اشاره به مصوبه های اخیر سازمان امور عشایر کشور گفت ایجاد مشاغل پایدار در دستور کار این سازمان و ادارات کل استان ها قرار گرفته است لذا از همین رو در اشتغال پایدار میزهای تخصصی اشتغال صنایع دستی، بومگردی و گردشگری و گیاهان دارویی و تولید گوشت قرمز در اداره کل امور عشایر فارس راه اندازی گردیده است که حمایت های لازم اعم از برخورداری عشایر از تسهیلات کم بهره و... نیز انجام خواهد شد. وی همچنین به بیان سیاستهای اصلی حمایت از معیشت عشایر در قالب چهار محور  تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی، صنایع دستی و بوم گردی و گردشگری پرداخت و تاکید کرد با توجه به  تسهیلات ارزان قیمت  تخصیصی در زمینه اشتغال زایی عشایر خواستار تسهیل در پرداخت به منظور کمک به پایداری معیشت عشایر شد.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت با توجه به خسارت های فراوانی که طی سالهای اخیر در زمان خشکسالی به عشایر وارد شده است، دولت برنامه های مدونی در جهت رفع این خسارت ها داشته است که مهمترین آنها بحث تسهیلات ارزان قیمت تبصره 16 می باشد، لذا با پیگیری های صورت گرفته برای اولین بار اسم عشایر و امور عشایر نیز در کنار دیگر دستگاه های متولی همچون سپاه، بسیج، بنیاد برکت، جهاد کشاورزی، کمیته امداد، بهزیستی و... ارائه کننده تسهیلات تبصره 16 قرار گرفته است که در این بین طبق مصوبه و ابلاغیه استانداری فارس به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، 10 درصد کل اعتبارات دستگاه های متولی اعطای تسهیلات تبصره 16 در استان سهم عشایر خواهد بود، که علاوه بر این 10 درصد، مبلغ 83 میلیارد تومان نیز سهم خود عشایر بصورت اختصاصی به آنها تعلق خواهد گرفت.

 دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به سیل های مردادماه سالجاری گفت تلاش بر این بود خدمات ویژه ای به عشایر ارائه شود که در این میان در بحث چادر، امکانات اولیه و... مورد نیاز عشایر در بحران سیل اخیر با کمک سازمان هلال احمر استان خدمات رسانی صورت گرفت.

مدیرکل امور عشایر در این جلسه از بهره مندی بسیاری از ادارات امور عشایر شهرستان های استان از ارزش افزوده در راستای خدمات رسانی مستقیم به عشایر خبرداد و گفت در بحث آنتن دهی نیز باتوجه به سفر اخیر استاندار استان فارس و دیدار با وزیر ارتباطات مشکلات اینترنت و آنتن دهی مناطق عشایری مطرح گردیده است که امیدواریم این مشکل هم در آینده نزدیک حل و فصل گردد.

دکتر کریمی با تاکید بر آیین نامه ساماندهی عشایر، بر وظیفه مندی ادارات اجرایی در ارایه خدمات به جامعه مولد عشایر ، اشاره کرد که بررسی عملکرد آنان نیز در این راستا بررسی می شود.

مدیرکل امور عشایر در انتهای جلسه شورای عشایری شهرستان لارستان نیز با اشاره به استقرار 23 دستگاه کانکس بهداشت سیار در استان خبرداد و گفت در همین راستا در ایام ا... دهه فجر سالجاری خدمات ارزشمندی با حضور اکیپ های پزشکی، دندانپرشکی و دامپزشکی و بصورت رایگان به عشایر ارائه گردیده است گفت امیدواریم در جهت رفاه حال عشایر این شهرستان و استان فارس و با همراهی مدیران در تمامی سطوح، فصل کوچ را با توجه به محدودیت های خدمات رسانی به عشایر کوچ رو طبق زمانبندی تقویم کوچ صورت دهیم تا با توجه به امکان کوچ زود هنگام عشایر بدلیل خشکسالی های جنوب استان آسیب و زیانی به ییلاق ها و مناطق میانبد نرسد.

در ادامه دکتر کریمی و هیئت همراه با حضور در مناطق عشایری شهرستان از سایت اسکان عشایر 12 برکه طایفه عرب تیره عبدالرضایی کوچی با تعداد 57 خانوار بهره مند و از استخر 40 هزار لیتری تنگ تلخ، استخر چاله پیارم و استخر خنگ آب لارستان بازدید و با عشایر منطقه دیدار چهره به چهره داشته و مشکلات و درخواست های آنان را از نزدیک مورد بررسی قرار دادند.

در انتها دکتر کریمی با حضور در محل زندگی دو نفر از جانبازان معزز عشایر 8 سال دفاع مقدس از طایفه ملک حسینی و چهارراهی از جانفشانی ها و از خودگذشتگی خانواده ایشان تقدیر بعمل آوردند.

طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top