چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

امیدواریم با هدایت و آموزش عشایر فارس، اشتغال پایدار را جایگزین اشتغال تک محوری دامپروری نمائیم

دکتر کریمی در جلسه شورای عشایری شهرستان لامرد:

امیدواریم با هدایت و آموزش عشایر استان فارس، اشتغال پایدار را جایگزین اشتغال تک محوری دامپروری نمائیم

در سفر دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس و هیئت همراه به شهرستان لامرد، جلسه شورای عشایری شهرستان در فرمانداری این شهرستان برگزار گردید و در ادامه این سفر و در دیدار چهره به چهره با عشایر مختلف مناطق عشایرنشین شهرستان، در خصوص بیان مسائل و مشکلات موجود آنان مباحث مختلفی مطرح و دستورات لازم به جهت حل و فصل و مرتفع شدن آنها، تصمیم گیری گردید.

در جلسه شورای عشایری شهرستان لامرد که با حضور مدیران و معاونین فرمانداری و مدیران ادارات و تعدادی از معتمدین و شورای عشایری این شهرستان برگزار گردید، ابتدا مهندس کرامت فر فرماندار شهرستان لامرد با اشاره به حضور عشایر در مناطق عشایرنشین شهرستان، به مسائل و مشکلات و موانع زندگی عشایر، منجمله روند خشکسالی های سالهای اخیر در مناطق جنوبی استان، کمبود و گرانی علوفه، ایلراه ها و مسیرهای دسترسی به عشایر و... اشاره و خواستار رفع آنها شدند.

در ادامه دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به گستردگی مناطق عشایرنشین و پراکندگی عشایر در جنوب استان فارس گفت مشکلات یاد شده در این جلسه، از اهداف خدمات رسانی به عشایر در کشور و استان فارس می باشد، لذا رفع تمامی این معضلات، همت جمعی مدیران استانی و شهرستانی را میطلبد.

مدیرکل امور عشایر در رابطه با پنل های خورشیدی نیز گفت طی تفاهم نامه ای که با وزارت نیرو منعقد گردیده است، میبایست از شروع سال 1399 به مدت 5 سال تمامی عشایر از نعمت برق بهره مند گردند که این رویه از طریق اسکان دائم عشایر و یا تحویل پنل های خورشیدی درحال انجام است و در همین راستا از سال 1400 تاکنون حدود 2800 پنل، توسط وزارت نیرو و با پرداخت یارانه دولتی به عشایر تحویل گردیده است.

ایشان با اشاره به مصوبه های اخیر سازمان امور عشایر کشور گفت ایجاد مشاغل پایدار در دستور کار این سازمان و ادارات کل استان ها قرار گرفته است لذا از همین رو در اشتغال پایدار میزهای تخصصی اشتغال صنایع دستی، بومگردی و گردشگری و گیاهان دارویی و تولید گوشت قرمز در اداره کل امور عشایر فارس راه اندازی گردیده است که حمایت های لازم اعم از برخورداری عشایر از تسهیلات کم بهره و... نیز انجام خواهد شد. وی همچنین به بیان سیاستهای اصلی حمایت از معیشت عشایر در قالب چهار محور  تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی، صنایع دستی و بوم گردی و گردشگری پرداخت و تاکید کرد با توجه به  تسهیلات ارزان قیمت  تخصیصی در زمینه اشتغال زایی عشایر خواستار تسهیل در پرداخت به منظور کمک به پایداری معیشت عشایر شد.

دکتر کریمی با اشاره به مصوبه و ابلاغیه استانداری فارس به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در راستای بهره مندی عشایر استان فارس گفت، 10 درصد کل اعتبارات دستگاه های متولی اعطای تسهیلات تبصره 16 در استان سهم عشایر خواهد بود، که علاوه بر این 10 درصد، مبلغ 83 میلیارد تومان نیز سهم خود عشایر بصورت اختصاصی به آنها تعلق خواهد گرفت.

در ادامه دکتر کریمی و هیئت همراه و با حضور دکتر کرامت فر فرماندار شهرستان و معاونین ایشان و روسای ادارات شهرستان، بعد از دیدار با امام جمعه شهرستان با حضور در مناطق عشایری ززه، بلبلی (عشایر طایفه شش بلوکی تیره آهنگر)، دشت بن (عشایر طایفه دره شوری تیره عاشوری)، ساختمان انبار اتحادیه عشایری گلدشت بازدید میدانی بعمل آورده و در نهایت با حضور در حسینیه گلدشت سایت های اسکان بخش علامرودشت طایفه عمله تیره بلو با عشایر مناطق حسین آباد، انجیربند ۱، انجیربند ۲، انجیربند ۳، وردوان، چم گرگی، کهنویه، صیادان، ظالمی، کریم آباد، سمنتوج، گلدشت‌، پلنگی، هرار سفید، کوربلند، فخرآبی و... دیدار چهره به چهره داشته و مشکلات و درخواست های آنان را از نزدیک مورد بررسی قراردادند.

طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top