شنبه 6 مرداد 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

با پیگیری های مکرر عشایر شهرستان مهر، دفتر نمایندگی اداره امور عشایر این شهرستان راه اندازی خواهد شد

دکتر کریمی در جلسه شورای عشایری شهرستان مهر:

با پیگیری های مکرر عشایر این شهرستان، دفتر نمایندگی اداره امور عشایر مهر در ساختمان جهاد کشاورزی راه اندازی خواهد شد

در سفر دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس و هیئت همراه به شهرستان مهر، جلسه شورای عشایری این شهرستان در محل فرمانداری برگزار گردید و در ادامه این سفر و در دیدار چهره به چهره با عشایر مختلف مناطق عشایرنشین، در خصوص بیان مسائل و مشکلات موجود آنان مباحث مختلفی مطرح و دستورات لازم به جهت حل و فصل و مرتفع شدن آنها، تصمیم گیری گردید.

در جلسه شورای عشایری شهرستان مهر که با حضور محمدی فرماندار و مدیران و جمعی از عشایر مناطق مختلف مهر برگزار گردید، ابتدا مهندس محمدی با اشاره به پتانسیل های ویژه عشایر در مهر، مسائل، مشکلات و موانع زندگی عشایر منجمله فاصله زمانی دسترسی عشایر شهرستان به اداره امور عشایر لامرد، خشکسالی های سالهای اخیر، کمبود و گرانی علوفه، ایلراه ها و مسیرهای دسترسی به عشایر، سوخت، کمبود پنل های خورشیدی و... اشاره و خواستار رفع آنها شدند.

مهندس محمدی با پیشنهاد معاون جهاد کشاورزی مهر و بنابر پیگیری های مکرر عشایر گفت، فرمانداری و جهاد کشاورزی درصدد تهیه امکانات دفتری جهت راه اندازی دفتر نمایندگی امور عشایر مهر هستند که درصورت امکان و موافقت اداره کل امور عشایر در اسرع وقت این موضوع بررسی و به بهره برداری برسد.

در ادامه دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به پیگیری های عشایر در ادوار گذشته جهت ایجاد دفتر نمایندگی امور عشایر مهر گفت، تمام تلاش اداره کل رفع مشکلات و موانع خدمات رسانی به آنها می باشد که ضمن موافقت اولیه با این امر موضوع در اسرع وقت بررسی خواهد شد و امیدواریم در ساختمان جهاد کشاورزی شهرستان مهر، این دفتر نمایندگی با تمام امکانات راه اندازی و در اختیار عشایر قرار گیرد.

دکتر کریمی در ادامه با اشاره به اینکه اسکان عشایر به دو صورت خودجوش توسط خود عشایر و هدایت شده توسط اداره کل امور عشایر صورت میگیرد گفت یکی از مشکلات اسکان دائم عشایر، عدم تامین محل هایی در طرح های اسکان است که عشایر بتوانند به شغل اصلی خود یعنی دامپروری بدون دغدغه مشغول باشند است، فلذا عشایر در این شرایط مجبور به ترک اسکان های دائم گردیده و مجددا به کوچ های فصلی روی می آورند و یا مجبور به تعیین محل هایی در اطراف محل های اسکان جهت دامپروری میگردند که خود این امر موجب بروز مشکلات عدیده ای میشود که باید هرچه سریعتر با همکاری مدیران استانی و شهرستانی این مشکل مرتفع گردد.

دکتر کریمی در راستای طرح مشکل سوخت گازوئیل در جهت خدمات رسانی به عشایر نیز گفت در سالهای گذشته سهمیه عشایر در قالب سهمیه جامعه شهری لحاظ شده بود که با پیگیری های صورت گرفته و با تاکیدات و دستورات ویژه دکتر ایمانیه استاندار فارس، سهمیه ویژه ای به جامعه عشایری تعلق گرفته است که امیدواریم با شروع سال جدید راهکار مناسبی در این موضوع در قانون دیده شود.

ایشان با اشاره به مصوبه های اخیر سازمان امور عشایر کشور گفت ایجاد مشاغل پایدار در دستور کار این سازمان و ادارات کل استان ها قرار گرفته است لذا از همین رو در اشتغال پایدار میزهای تخصصی اشتغال صنایع دستی، بومگردی و گردشگری و گیاهان دارویی و تولید گوشت قرمز در اداره کل امور عشایر فارس راه اندازی گردیده است که حمایت های لازم اعم از برخورداری عشایر از تسهیلات کم بهره و... نیز انجام خواهد شد. وی همچنین به بیان سیاستهای اصلی حمایت از معیشت عشایر در قالب چهار محور  تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی، صنایع دستی و بوم گردی و گردشگری پرداخت و تاکید کرد با توجه به  تسهیلات ارزان قیمت  تخصیصی در زمینه اشتغال زایی عشایر خواستار تسهیل در پرداخت به منظور کمک به پایداری معیشت عشایر شد.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت با توجه به خسارت های فراوانی که طی سالهای اخیر در زمان خشکسالی به عشایر وارد شده است، دولت برنامه های مدونی در جهت رفع این خسارت ها داشته است که مهمترین آنها بحث تسهیلات ارزان قیمت تبصره 16 می باشد، لذا با پیگیری های صورت گرفته برای اولین بار اسم عشایر و امور عشایر نیز در کنار دیگر دستگاه های متولی همچون سپاه، بسیج، بنیاد برکت، جهاد کشاورزی، کمیته امداد، بهزیستی و... ارائه کننده تسهیلات تبصره 16 قرار گرفته است که در این بین طبق مصوبه و ابلاغیه استانداری فارس به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، 10 درصد کل اعتبارات دستگاه های متولی اعطای تسهیلات تبصره 16 در استان سهم عشایر خواهد بود، که علاوه بر این 10 درصد، مبلغ 83 میلیارد تومان نیز سهم خود عشایر بصورت اختصاصی به آنها تعلق خواهد گرفت.

دکتر کریمی با تاکید بر آیین نامه ساماندهی عشایر، بر وظیفه مندی ادارات اجرایی در ارایه خدمات به جامعه مولد عشایر ، اشاره کرد که بررسی عملکرد آنان نیز در این راستا بررسی می شود.

مدیرکل امور عشایر در انتهای جلسه شورای عشایری شهرستان مهر نیز با اشاره به استقرار 23 دستگاه کانکس بهداشت سیار در استان خبرداد و گفت در همین راستا در ایام ا... دهه فجر سالجاری خدمات ارزشمندی با حضور اکیپ های پزشکی، دندانپرشکی و دامپزشکی و بصورت رایگان به عشایر ارائه گردیده است گفت امیدواریم در جهت رفاه حال عشایر این شهرستان و استان فارس و با همراهی مدیران در تمامی سطوح، فصل کوچ را با توجه به محدودیت های خدمات رسانی به عشایر کوچ رو طبق زمانبندی تقویم کوچ صورت دهیم تا با توجه به امکان کوچ زود هنگام عشایر بدلیل خشکسالی های جنوب استان آسیب و زیانی به ییلاق ها و مناطق میانبد نرسد.

در ادامه دکتر کریمی و هیئت همراه به همراهی مهندس محمدی فرماندار شهرستان و معاونین ایشان و روسای ادارات شهرستان، حضور در مناطق عشایری از سد خاکی مشک آویز و محل ایجاد سایت های اسکان حمایتی مشک آویز و بس شهید ، سایت اسکان آزاد خانی و... بازدید و با عشایر دیدار چهره به چهره داشته و مشکلات و درخواست های آنان را از نزدیک مورد بررسی قراردادند.

طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top