جمعه 7 اردیبهشت 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

جلسه شورای تامین شهرستان خنج، در راستای ممیزی واختلافات مراتع، اسکان و ساماندهی عشایر خنج برگزار شد

دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس:

جلسه شورای تامین شهرستان خنج، در راستای ممیزی واختلافات مراتع، اسکان و ساماندهی عشایر این شهرستان برگزار گردید

در سفر دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس و هیئت همراه به شهرستان خنج، ابتدا با همراهی دکتر اسفندیاری فرماندار شهرستان و روسای دستگاه های اجرائی، با حضور در گلزار شهدای این شهرستان، ضمن تجدید پیمان با شهدای گرانقدر جمهوری اسلامی به عطرافشانی و غبارروبی قبور مطهر ایشان پرداختند.

در روز اول سفر دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس و هیئت همراه به شهرستان خنج با همراهی شعبانی مدیر کل سیاسی و امنیتی استانداری فارس و اعضای شورای تامین شهرستان، از مراتع تیره های سهرابخانلو، قره قانی و روستای جهره حضور یافته و بازدید میدانی بعمل آوردند و در همین راستا و پس از بازدید های صورت گرفته، جلسه شورای تامین شهرستان به منظور حل و فصل اختلافات نامبردگان برگزار گردید و پس از شنیدن نقطه نظرات طرفین در راستای احقاق حق و حل مسالمت آمیز اختلافات، تدابیری اندیشیده شد.

در روز دوم حضور مدیرکل امور عشایر فارس، جلسه شورای عشایری شهرستان خنج در محل فرمانداری برگزار گردید و سپس در دیدار چهره به چهره با عشایر مختلف مناطق عشایرنشین، در خصوص بیان مسائل و مشکلات موجود آنان مباحث مختلفی مطرح و به جهت حل و فصل و مرتفع شدن آنها تصمیماتی اتخاذ گردید.

در جلسه شورای عشایری شهرستان خنج که با حضور دکتر اسفندیاری فرماندار، جناب آقای شیخ ابونجمی امام جمعه شهر خنج، روسای دستگاه های اجرایی و جمعی از عشایر مناطق مختلف خنج برگزار گردید، ابتدا دکتر اسفندیاری با اشاره به پتانسیل های ویژه عشایر و توانمندی های آنان در بخش تولید، مسائل، مشکلات و موانع زندگی عشایر منجمله در حوزه ممیزی واختلافات مراتع، اسکان و ساماندهی عشایر، خشکسالی های سالهای اخیر، کمبود و گرانی علوفه، ایلراه ها و مسیرهای دسترسی به عشایر، سوخت، کمبود پنل های خورشیدی و... خواستار رفع آنها شدند. در این جلسه نمایندگان عشایر از تیره های مختلف به بیان درخواست‌ها و مشکلات پرداختند و مدیران دستگاههای اجرایی گزارشی از خدمات ارایه شده در حوزه عشایر شهرستان ارایه نمودند.

سپس دکتر کریمی  گفت، اسکان عشایر به دو صورت خودجوش توسط خود عشایر و هدایت شده توسط اداره کل امور عشایر صورت میگیرد، و یکی از مشکلات اسکان دائم عشایر، عدم تامین محل هایی در طرح های اسکان است که عشایر بتوانند به شغل اصلی خود یعنی دامپروری بدون دغدغه مشغول باشند است، فلذا عشایر در این شرایط مجبور به ترک اسکان های دائم گردیده و مجددا به کوچ های فصلی روی می آورند و یا مجبور به تعیین محل هایی در اطراف محل های اسکان جهت دامپروری میگردند که خود این امر موجب بروز مشکلات عدیده ای میشود که باید هرچه سریعتر با همکاری مدیران استانی و شهرستانی این مشکل مرتفع گردد.

ایشان با اشاره به مصوبه های اخیر سازمان امور عشایر کشور گفت ایجاد مشاغل پایدار در دستور کار این سازمان و ادارات کل استان ها قرار گرفته است لذا از همین رو در اشتغال پایدار میزهای تخصصی اشتغال صنایع دستی، بومگردی و گردشگری و گیاهان دارویی و تولید گوشت قرمز در اداره کل امور عشایر فارس راه اندازی گردیده است که حمایت های لازم اعم از برخورداری عشایر از تسهیلات کم بهره و... نیز انجام خواهد شد. وی همچنین به بیان سیاستهای اصلی حمایت از معیشت عشایر در قالب چهار محور  تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی، صنایع دستی و بوم گردی و گردشگری پرداخت و تاکید کرد با توجه به  تسهیلات ارزان قیمت  تخصیصی در زمینه اشتغال زایی عشایر خواستار تسهیل در پرداخت به منظور کمک به پایداری معیشت عشایر شد.

مدیرکل امور عشایر فارس گفت با توجه به خسارت های فراوانی که طی سالهای اخیر در زمان خشکسالی به عشایر وارد شده است، دولت برنامه های مدونی در جهت رفع این خسارت ها داشته است که مهمترین آنها بحث تسهیلات ارزان قیمت تبصره 16 می باشد، لذا با پیگیری های صورت گرفته برای اولین بار اسم عشایر و امور عشایر نیز در کنار دیگر دستگاه های متولی همچون سپاه، بسیج، بنیاد برکت، جهاد کشاورزی، کمیته امداد، بهزیستی و... ارائه کننده تسهیلات تبصره 16 قرار گرفته است که در این بین طبق مصوبه و ابلاغیه استانداری فارس به سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، 10 درصد کل اعتبارات دستگاه های متولی اعطای تسهیلات تبصره 16 در استان سهم عشایر خواهد بود، که علاوه بر این 10 درصد، مبلغ 83 میلیارد تومان نیز سهم خود عشایر بصورت اختصاصی به آنها تعلق خواهد گرفت.

در ادامه دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس، اسفندیاری فرماندار شهرستان و روسای دستگاه های اجرائی شهرستان از مناطق عشایری زنگویه، قره کنار، شنایز شرقی، شنایز غربی، خان احمدی، بیخویه و سینه سفید، پشت بند، شیرداشی، حمامی، چاه کاظم و دلیگ داش و بوم گردی درحال احداث عشایری تیره قزلو بازدید و طی دیدار چهره به  چهره با در عشایر مناطق عشایری به بررسی مشکلات و موانع آنان پرداخته و دستورات لازم جهت حل و فصل آنها صادر گردید.

در انتها نیز طی دیدار دکتر کریمی و هیئت همراه با خانواده شهید حسین بهمن پور در منطقه عشایری شیرداشی با اهدا لوح تقدیر از ایشان تقدیر بعمل آمد.

 

طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top