جمعه 10 فروردین 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

دکتر کریمی: تمرکز اداره کل امور عشایر فارس بر نوروزگاه‌ها و اتراق‌گاه‌های کوچ بهاره عشایر استان

عبدالحمید کریمی مدیرکل امور عشایر فارس بابیان مهم‌ترین اقدامات پیش روی این اداره کل در ایام نوروز و اوایل بهار سال۱۴۰۲ گفت: کوچ بهاری عشایر به صورت زمینی از  ۱۵ فروردین و به صورت ماشینی از ۲۳ فروردین آغاز خواهد شد.

وی ضمن قدردانی از همه دستگاه‌های همراه و همکاری کننده با برنامه کوچ بهاره عشایر گفت: دامداران عشایر موظف به پلاک کوبی، هویت‌گذاری دام و تهیه کارت تردد قبل از کوچ هستند و در صورت عدم اجرای تقویم اعلام شده کوچ و اجرا نکردن پلاک‌گذاری دام ، نیروی انتظامی ممکن است حمل و نقل دام در تاریخ‌های دیگر را به عنوان قاچاق تلقی کند.
 
کریمی بیان کرد: آب‌رسانی و ارائه خدمات بهداشتی به عشایر در مسیر کوچ، پشتیبانی لازم به کوچندگان همراه با ۱۳ گروه سیار مدیریت کوچ در حوالی مرکز استان و شهرستان‌های قشلاقی در این ایام مد نظرخواهد بود.
 
مدیر کل امور عشایر فارس افزود: در ایام کوچ بهاره عشایر باهمکاری سران طوایف و ریش سفیدان عشایر، تشکل‌های عشایری و مجموعه ادارات زیرگروه جهاد کشاورزی استان، نیروی انتظامی ، پلیس راهور و... تا حد امکان نسبت به تامین امنیت و لوازم مورد نیاز عشایر کوچ‌رو و حتی توزیع ارزاق عمومی عشایر شامل آرد و سایر کالا‌های اساسی مورد حمایت قرار خواهند گرفت.
 
این مقام مسئول در اداره کل امور عشایر فارس همچنین خاطر نشان کرد: استان فارس با دارا بودن بیش از ۱۲ درصد جمعیت عشایر سیار ایران قطب عشایری کشور است اما بعد از خشک‌سالی‌های سنوات اخیر و مواجه شدن با کمبود علوفه، مشکلات آبرسانی امنیت کوچ و مشکلات دیگر نیازمند رفع دغدغه‌هایشان بودند که بنده در همین‌جا از همت والا و تلاش شبانه روزی مجموعه پرسنل و همکارانم در اداره کل امورعشایر فارس بویژه از معاونین، کارشناسان عزیز و همه کسانی که برای انجام امور عشایر بزرگوار فارس و رضایتمندی‌شان از هیچ کوششی دریغ نمودند،بی نهایت سپاسگزارم.
 
عمده‌ترین زیست بوم‌های عشایری فارس را ایل راه‌های عشایر منطقه تشکیل می‌دهند
 
مدیر کل امور عشایر فارس گفت: عمده‌ترین زیست بوم‌های عشایری فارس را ایل راه‌های عشایر منطقه تشکیل می‌دهند به ویژه در کازرون، لار، ممسنی، فیروزآباد، خنج و داراب،اقلید و...که در این مسیر فراز و نشیب‌هایی است و عشایر کوچ‌رو را با برخی موانع مواجه کرده و ما هم در صدد رفع یک به یک مشکلات و نواقص موجود در زمان کوچ و در مسیر ایل راه‌ها بوده و هستیم، در حال حاضر بیش از شش هزار کیلومتر ایل‌راه در استان فارس وجود دارد که با توسعه راه‌های شهری وروستایی، مسیر کوچ عشایری با محدودیت مواجه شده و عرصه را بر برخی طوایف عشایری تنگ کرده است.
 
کریمی در ادامه تاکید کرد: توسعه راه‌های شهری و روستایی، تا حدودی مسیر ایل‌راه را مسدود یا محدود کرده که این شرایط برای عشایر کوچنده مشکل ایجاد کرده و از مجاری قانونی به دنبال چاره‌اندیشی در این رابطه هستیم.طبق هماهنگی انجام شده با اداره‌کل منابع‌طبیعی، چهل اتراق‌‌گاه در مسیر عشایر استان تعریف شده که آبشخور، سرویس‌های بهداشتی و خدمات مورد نیاز کوچ در این محدوده‌ها مشخص و جهت آبرسانی و تقویت ناوگان آبرسان تا حد امکان،سعی در رفع نواقص موجود داریم.
 
 عضو شورای اداری استان فارس با اشاره به اینکه ده‌ها تانکر آب وظیفه آبرسانی به دام‌های عشایر را بر عهده دارند تصریح کرد: این تعداد تانکر، مقدار ۷۰۰ هزار متر مکعب آب‌رسانی می‌کنند و به دنبال بهره‌گیری ازظرفیت دیگر دستگاه‌ها برای حفر چاه،حفظ آب انبارها همچنین مرمت ایل‌راه‌ها هستیم که برای این امر بودجه کافی و مورد نیاز‌ رابه استانداری فارس و سازمان عشایر ایران اعلام داشته ایم.
 
این مقام مسئول با بیان این نکته که موانع و مسائلی که ایلات و عشایر فارس با آن مواجه هستند، ماجرای تازه‌ای نیست گفت: با تمکین به قانون و مشارکت فکری با خود عشایر و درایت و تصمیم‌های درست مشکلات انان حل  خواهد شد و مسیر ایل راه، وضعیت آبرسانی، نهاده‌های دامی و دیگر امور مرتبط با عشایر فارس بویژه در این ایام که مواجه با کوچ بهاره عشایر و برپایی نوروزگاه‌ها ونظارت بر اجرای برنامه‌های عشایری هستیم نیازمند عزمی جدی در میان بزرگان ایلات و همکاری تمامی مسئولان استانی خواهیم بود.
 
اتراقگاه‌های کوچ بهاره عشایر را تجهیز می‌کنیم.
 
علیرضا شمشیری رییس اداره بهسازی اداره کل امور عشایر فارس نیز در این نشست اظهارداشت: تقویم کوچ بهاره با همراهی اداره کل منابع طبیعی تهیه و تنظیم شده است. عشایر عزیز فارس به این زمان‌بندی کوچ بهاره توجه ویژه کنند و همکاری لازم را با اداره کل امور عشایر فارس و اداره کل منابع‌طبیعی داشته باشند و تا گرم‌تر شدن هوا در مناطق ییلاقی بمانند و از کوچ زود هنگام بپرهیزند.
 
شمشیری افزود: تقویم کوچ بهاره کوچ زمینی عشایر فارس از ۱۵ فروردین و کوچ ماشینی از ۲۳ اردیبهشت۱۴۰۲در نظر گرفته شده  و دامداران عشایر در این خصوص توجه به موارد لازم داشته باشند.
 
وی گفت: یکی از رسالت‌های مهم اداره کل امور عشایر ارائه خدمات پشتیبانی به کوچندگان عشایر حین کوچ است و در همین راستا تمهیدات لازم برای تامین آب شرب سالم و بهداشتی توسط تانکرهای آبرسانی در حین کوچ و همچنین تامین خوراک دام و سایر ملزومات دیده شده است.
 
این مسئول در اداره کل امور عشایر فارس اضافه کرد: در اتراق‌گاه‌های ۱۳ گانه کوچ عشایری فارس خدمات پزشکی و اورژانس، آبرسانی، تامین مایحتاج اولیه زندگی، حمل علوفه، آب انبار، سکو، سرویس بهداشتی، حمام خورشیدی و دیگر موارد در نظر گرفته شده است. 
 
اطلاع رسانی امورعشایر فارس بارویکردی نودر سال ۱۴۰۲
 
حسام الدین ربی مدیرروابط عمومی اداره کل امور عشایر فارس  نیز اظهارکرد: اجرای چند برنامه فاخر فرهنگی و هنری همراه باتولید مستندهای ارزشمند و تدوین اسناد و مدارک و تولید محتواهای عشایری، تسریع در نحوه اطلاع‌رسانی و پاسخگویی مدیر کل امور عشایر فارس و معاونین به مراجعین در برنامه کاری سال ۱۴۰۲ این اداره کل خواهدبود که اهم برنامه‌های پیش روی این اداره کل در سال جدید،طی یک نشست خبری به سمع و اطلاع عمومی خواهد رسید.
طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top