شنبه 6 مرداد 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

115 سیاه چادر عشایری در قالب نوروزگاه های سفر نوروزی 1402 در استان فارس برپا شد

دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس:

115 سیاه چادر عشایری در قالب نوروزگاه های سفر نوروزی 1402 در استان فارس برپا شد

عبدالحمید کریمی مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به طرح برگزاری نوروزگاه عشایری در سال 1402 از طرف سازمان امور عشایر کشور در 30-60 کیلومتری ورودی و خروجی شهرها گفت عشایر استان فارس، با برپایی 115 سیاه چادر عشایری پیشتاز اجرای این طرح در کشور بوده اند، بطوریکه از این تعداد 58 استقرارگاه در مبادی ورودی شهرها و 57 مکان در سطح شهر ها دایر گردیده بود، تعداد 107688 هزار نفر بازدید نموده اند.

مدیرکل امور عشایر فارس در ادامه گفت نوروزگاه ها فرصت مناسبی برای مشق و تمرین اشتغالزایی و اشتغال آفرینی عشایر در 4 محور بومگردی و گردشگری، تولید گوشت قرمز، گیاهان دارویی و صنایع دستی بود که طبق سرکشی و بازدید های مدون صورت گرفته توسط همکاران اداره کل امور عشایر استان، بازخورد مناسب و مطلوبی در میان عشایر داشته است.

کریمی اظهار داشت عشایر استان فارس در طرح نوروزی ۳۰ -۶۰ سال ۱۴۰۲  با ایجاد فضایی شاد به ارائه توانمندی های عشایری منجمله غذاهای محلی، تهیه محصولات لبنی محلی، عرضه صنایع دستی و... همراه با اجرای موسیقی های محلی از میهمانان نوروزی استقبال و پذیرایی کردند که تعدادی از این نوروزگاه ها با استقبال بی نظیر مسافرین و مهمانان نورزی در استان فارس مواجه شد که از مهمترین آنها می توان به برگزاری جشنواره بزرگ ایلات و اقوام کشور با حضور گروههای هنری اقوام مختلف از جمله کردستان، آذربایجان، خراسان،  لرستان، مازندران، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانج، ترکمن ، خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، استان فارس در باغ ملی شیراز، نوروزگاه ورودی تخت جمشید، نوروزگاه شهر تاریخی بیشاپور کازرون، نوروزگاه ورودی شهرستان فیروزآباد و... اشاره کرد که باعث آَشنایی هرچه بیشتر مسافرین با بازی های بومی محلی ، غذاهای سنتی و صنایع دستی عشایر گردید.

وی افزود هدف از برگزاری این نوروزگاه ها، ایجاد زمینه توقف و استراحت مسافرین ورودی به استان فارس و داشتن سفری ایمن باتوجه به جذابیت، تنوع رنگ و آداب و سنن غنی عشایر در سیاه چادرهای عشایری بوده است که همین امر برآمده از مهمان نوازی اقوام و عشایر استان فارس است می باشد.

طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top