پنجشنبه 30 فروردین 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

شورای اداری شهرستان سپیدان با محوریت ایل راه های عشایری برگزار شد

رضایی فرماندار شهرستان سپیدان:

شهرستان سپیدان آمادگی دارد تا بعنوان شهرستان پایلوت استانی نقشه ایل راه ها  و اتراقگاه های عشایری را احیاء، بازنگری، ثبت و عملیاتی نماید

جلسه شورای اداری شهرستان سپیدان با حضور عبدالحمید کریمی مدیرکل امور عشایر فارس، رضایی فرماندار شهرستان سپیدان، مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان، شوراها و معتمدین عشایری سپیدان با محوریت بررسی مشکلات و موانع کوچ عشایر به مناطق ییلاقی این شهرستان برگزار شد.

عبدالحمید کریمی مدیرکل امور عشایر فارس با یادآوری تاریخ و گذشته پرافتخار عشایر گفت در دوران های گذشته تفاوتی بین جوامع شهری، روستایی و عشایری نبوده و همگی بعنوان امت واحده درکنار یکدیگر به پاسداری از کیان ایران اسلامی مبادرت داشته اند و باتوجه به اینکه جامعه عشایری در حال حاضر 3درصد از جمعیت استان و قریب 13 درصد جمعیت کشور را تشکیل میدهند، بالغ بر 25 درصد زنجیره پروتئینی گوشت قرمز استان و کشور، 47 درصد صنایع دستی استان و... را تولید میکنند که نشانگر توانایی ها و مولد بودن عشایر می باشد.

کریمی در ادامه افزود توسعه شهرها و روستاها بدون درنظر گرفتن نقشه ایلراه های مصوب و اتراقگاه های عشایر، باعث ایجاد مشکلات عدیده ای در مسیر زندگی عشایر در فصل کوچ شده است.

مدیرکل امور عشایر فارس با اشاره به آئین نامه ساماندهی عشایر مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت، طبق قانون تمامی دستگاه های اجرایی موظف اند همچون جامعه شهری و روستایی به جامعه عشایری نیز تمامی خدمات لازم را ارائه نمایند و امیدواریم با احصاء تمام مشکلات پیش رو در موضوع ایلراه های شهرستان سپیدان بعنوان دومین شهرستان ییلاقی استان فارس با همکاری فرمانداری شهرستان سپیدان، نقشه دقیق ایلراه ها را مشخص و در عملیاتی کردن آن همکاری های لازم را بعمل آوریم.

فرماندار شهرستان سپیدان نیز افزود نقش عشایر کشور و علی الخصوص عشایر غیور و ولایتمدار استان فارس برکسی پوشیده نیست و عشایر فارس جامعه ای مولد، حافظ امنیت مرزها و مراتع و... هستند.

فرماندار سپیدان با اشاره به فصل کوچ بهاره عشایر و ورود آنها به شهرستان سپیدان بعنوان مناطق عشایری ییلاقی افزود باتوجه به شرایط ویژه عشایر و کوچنده بودن آنها و سختی های ناشی از آن همه دستگاه های اجرایی موظف اند از زمان ورود عشایر کوچنده به شهرستان تا زمان خروج آنها به سمت مناطق قشلاقی تمامی خدمات مورد نیاز زندگی عشایری را مهیا و در اختیارشان قرار دهند.

رضایی در ادامه سختی های کوچ را توضیح داد و گفت یکی از مشکلات اصلی عشایر درحال حاضر در شهرستان سپیدان مشکل ایلراه ها و اتراقگاه های عشایری است که باتوجه به توسعه شهرها و روستا ها، ایل راه های عشایری گاها از دسترس خارج شده و تمهیدات لازم جهت جایگزینی مسیر دیگری اندیشیده نشده است لذا باید اداراتی که در این امر ذینفع هستند با نظر کارشناسان اداره کل و در اسرع وقت نقشه ایلراه های عشایری این شهرستان را تدوین کنند و فرمانداری شهرستان سپیدان آمادگی خود را جهت تهیه نقشه کامل ایلراه های عشایری و عملیاتی کردن آن بصورت پایلوت و ازمایشی در استان فارس را اعلام میدارد.

طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top