شنبه 6 مرداد 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک دو جانبه اداره کل امور عشایر فارس و صدا و سیما فارس برگزار شد

مدیرکل صدا و سیمای استان فارس در جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک دو جانبه با اداره کل امور عشایر استان فارس:

رنگین کمان اقوام، یک ظرفیت بی بدیل فرهنگی است

در راستای ماده ۵ آیین نامه ساماندهی عشایر و نیز مصوبه آموزشی و فرهنگی عشایر در استانداری فارس و به منظور بهره گیری از ظرفیت های رسانه ملی در راستای توسعه و تعالی جامعه عشایری، جلسه انعقاد تفاهم نامه همکاری مشترک دو جانبه بین اداره کل امور عشایر استان فارس و اداره کل صدا و سیمای مرکز استان فارس با حضور دکتر پهلوانیان مدیر کل صدا و سیما مرکز فارس، دکتر کریمی مدیرکل امور عشایر فارس، معاونین و مشاوران هردو دستگاه و همچنین با حضور فرمانده سپاه عشایر استان فارس در محل اداره کل امور عشایر استان برگزار گردید.

عبدالحمید کریمی مدیرکل امور عشایر با اشاره به گستردگی مناطق عشایرنشین و پراکندگی عشایر در استان فارس و موقعیت جغرافیایی خاص مناطق عشایری گفت: مشکلات عدیده ای همچون نبود ایلراه ها، اتراقگاه ها، آبرسانی سیار و پایدار، اقتصاد تک بعدی، عدم آنتن دهی تلفن های همراه و... گریبانگیر عشایر استان می باشد که حل و فصل همه این مشکلات از اهداف اداره کل امور عشایر فارس و سازمان امور عشایر کشور می باشد و در این مسیر یکی از دستگاه هایی که میتواند مسیر خدمات رسانی به عشایر را هموار نماید، پتانسیل های موجود در صدا و سیما مرکز فارس میباشد.

مدیرکل امور عشایر فارس افزود: اولین قدم در راه شناخت عشایر و بالطبع شناخت نیازهای اولیه خدمات دهی و رفع نیازهای زندگی عشایری، نمایش اقوام و طوایف عشایر، نمایش توانمندی های این جامعه مولد، نمایش مشکلات نوع زندگی عشایری و ... است که با پیگیری های صورت گرفته در یکسال گذشته و همکاری ویژه سازمان صدا و سیما مرکز فارس این امر میسر گردیده است لذا هر دو اداره کل با بررسی امکانات و توانمندهی های یکدیگر و طبق آئین نامه ساماندهی کشور، جهت بهره گیری بیش از پیش از ظرفیت های موجود جهت ارائه خدمات مطلوب و عادلانه به نسبت جوامع شهری و روستایی و اشاعه آن از طریق صدا و سیما مرکز فارس اقدام به انعقاد تفاهم نامه دوجانبه نموده اند.

کریمی در ادامه گفت یکی از رسالت های صدا و سیما مرکز فارس اطلاع رسانی خدمات ارزشمندی است که نظام جمهوری اسلامی به عشایر کشور و استان فارس ارئه مینماید که در همین راستا در مدت یکسال اخیر تقریبا تمامی برنامه های خدمات رسانی اداره کل امور عشایر فارس به سمع و نظر مردم استان رسیده است.

احمد پهلوانیان مدیرکل صدا و سیمای استان فارس در این نشست، عشایر و اقوام استان فارس را از لحاظ ظرفیتهای هویتی و فرهنگی کم نظیر و بعضا بی نظیر توصیف کرد و گفت: اگر از ظرفیت‌های جامعه عشایری بموقع استفاده شود دستاوردها، و ثمرات ارزشمندی  خواهد داشت .

مدیرکل صدا و سیمای استان فارس افزود: متاسفانه در بخشی از ظرفیت های اقوام در استان فارس بدلیل عدم توجه کافی، آسیب هایی در این حوزه نمایان شده که علت بروز این آسیب ها عدم شناسایی ظرفیت‌ها و بازتاب آنهاست و اگر از ظرفیت‌ها بخوبی استفاده نشود بمرور زمان، این پتانسیل ها به تهدید تبدیل خواهد شد. وی در ادامه افزود: رنگین کمان اقوام و تنوع فرهنگی در هر کشور و در هر جامعه ای یک ظرفیت بی بدیل است، و این بدین معناست که ظرفیت‌های آنها، جانشین و جایگزینی نخواهد داشت و وظیفه ما این است با ایجاد حس شکوفایی، ایجاد وحدت ملی و ایجاد حس مشترک برای تعالی و بالندگی کشور، با استفاده از دستاوردهای اقوام وعشایر این ظرفیت را ماندگار کنیم.

پهلوانیان از عشایر بعنوان قشر قوی یاد کرد و یادآورشد ؛ هرچند عشایر از نظر برخورداری و بهرمندی از امکانات به نسبت جامعه شهری و روستایی قشری  ضعیف هستند، اما در تولید فرهنگ، آداب و ادب، هنر و صنایع دستی، تولید پروتئین و محصولات لبنی، جامعه ای مولد، بسیار قوی و توانمند می باشند.

مدیرکل صدا و سیمای استان فارس یکی از رسالت‌های مهم در خدمت رسانی به عشایر کوچ رو را، حفظ نظم طبیعی و حیات ارگانیک آنها دانست و تاکید کرد: هرگونه دخل و تصرف و تغییر در این نظم طبیعی همچون توسعه های شهری و صنعتی و جاده ای، مراتع، زیستگاه‌ها و... در واقع باعث از بین رفتن ظرفیت‌های موجود در این جامعه و حیات ارگانیک آنها در حوزه های مختلف زندگی منجمله اقتصادی، فرهنگی و... خواهد شد.

پهلوانیان در ادامه  با اشاره به فعالیت‌های صدا و سیمای استان فارس در حوزه اقوام و عشایر گفت:  صدا و سیما، صدای مردم  همه اقشار جامعه است که در حوزه اقوام و عشایر نیز، در سه بخش تولید برنامه های ماندگار و مستندهای  فاخر، تولید برنامه های روتین منظم و پیگیری مشکلات و مطالبات آنها همراه با نشان دادن ظرفیت‌ها و توانمندی های عشایر، برنامه ریزی شده است. وی در ادامه گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، هم در صدا، و هم در سیما، در کوتاه مدت و بلند مدت، شاهد برنامه های ماندگار و مستندها و موسیقی فاخر، در حوزه اقوام و عشایر فارس خواهیم بود.

در پایان این نشست ضمن امضای تفاهم نامه بین اداره کل امورعشایر فارس و صدا و سیمای استان فارس، به پاس قدردانی از  خدمات ارزنده یک ساله صداوسیما در حوزه اقوام و عشایر، از دکتر پهلوانیان تجلیل شد.

طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top