شنبه 6 مرداد 1403
اداره کل امور عشایر استان فارس

جلسه راهکارهای ارائه خدمات آبرسانی به عشایر کوچنده فارس برگزار شد

نشست هم افزایی در جهت بررسی راهکارهای ارائه خدمات آبرسانی به عشایر کوچنده فارس با حضور اعضای مجمع جانبازان و ایثارگران استان و خیرین ناجیان آب فارس در اداره کل امور عشایر فارس برگزار شد.

سردار بناکار موسس خیرین ناجیان آب استان فارس ضمن اشاره به محرومیت جامعه عشایری از بسیاری از خدمات و محجور بودن آنها در بهره مندی از امکانات گفت جامعه عشایری از سال های بسیار دور قشری مولد بوده اند که با سختی های فراوان به زندگی خود مشغول بوده و با تولیدات بسیار خود کمک حال دولت ها و آحاد ملت بوده اند.

وی در ادامه افزود عشایر بعلت سختی های زندگی عشایری و کوچ آنها به مناطق ییلاقی و قشلاقی و موانع دسترسی به امکانات و خدمات در این ایام باعث یکجا نشینی آنها شده است و یکی از دلایل آن عدم دسترسی مطلوب به آب شرب انسانی و مصارف دامی می باشد.

بناکار در راستای ارائه خدمات مجمع خیرین ناجیان آب استان و مجمع جانبازان و ایثارگران فارس در موضوع آبرسانی به مناطق محروم در روستاها و مناطق غیرقابل دسترس در استان گفت باتوجه به تجربیات ارزشمندی که طی سالیان متمادی بدست آمده امیدواریم به همت اداره کل امور عشایر فارس و برنامه ریزی های صورت گرفته طی یک فرآیند جهادی گوشه ای از سختی های آبرسانی به عشایر مرتفع گردد.

وی در ادامه با اشاره به برداشت های بدون مجوز آب های سطحی و زیرسطحی در استان گفت گاها دیده میشود سودجویان بدون اخذ مجوزها از آبی که متعلق به آحاد جامعه است بهره میبرند اما عشایر در دورترین نقاط از آبی که حق آنهاست کوچکترین بهره ای نبرده اند و این مشکل با کمک جمعی قابل رفع است.

 کریمی مدیرکل امور عشایر فارس نیز در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از فعالیت های مختلف خدماتی به عشایر در استان فارس گفت عشایر استان فارس بعلت گستردگی استان فارس در تمامی شهرهای فارس پراکنده هستند و همین امر خدمات رسانی مطلوب را دچار موانعی کرده است.

وی از نقش اداره کل بعنوان ناظر بر خدمات دیگر دستگاه های اجرایی گفت و افزود اداره کل با اینحال دائما در تکاپو برای آبرسانی سیار و دائم به عشایر کوچنده و اسکان یافته می باشد بطوریکه با ایجاد چاه های جدید، خرید آب از آبفا و شهرداری ها و یا ...  اقدام به آبرسانی از طریق تانکرهای آبرسانی می نماید که گاها باتوجه به مشکلات ناشی از عدم دسترسی به اب این تانکرها قریب ۱۵۰ کیلومتر در طول روز تردد دارند تا یک تانکر آب به عشایر برسانند.
 
وی در ادامه گفت عشایر باتوجه به اینکه قشری مذهبی و ولایتمدار هستند حافظان مراتع و مرزها میباشند و در بسیاری از مواقع با سختی ها دست و پنجه نرم کرده و هیچ درخواستی هم از مسئولان و مدیران و... نداشته و بدون چشمداشت وظایف نانوشته خود را در موضوعاتی مثل تولید، حفاظت از طبیعت، جلوگیری از آتش سوزی های مراتع و... در حد بسیار مطلوب انجام میدهند.
 
مدیر کل امور عشایر با اشاره به گوشه ای از برنامه های خدمات آبرسانی استان گفت یکی از برنامه ها و اهداف اداره کل برای تسهیل در دسترسی عشایر به آب انعقاد تفاهم نامه با بسیج سازندگی برای ساخت تانکرهای سیار و تامین هزینه آن بصورت اشتراکی با خود عشایر، اداره کل و بسیج سازندگی است و از دیگر پیگیری های صورت گرفته خرید ۷ دستگاه تانکر آبرسانی سیار از مجموع ۲۰ تانکر مصوب سفر اول ریاست جمهور به استان فارس بوده است.

در انتهای این جلسه نیز طبق برنامه ریزی صورت گرفته اداره کل امور عشایر فارس با مجمع خیرین ناجیان آب استان و مجمع جانبازان و ایثارگران فارس، مقرر شد جلسه ای در راستای انعقاد تفاهم نامه سه جانبه اداره کل، دو مجمع یاد شده و بسیج سازندگی در راستای افزایش میزان تولید تانکرهای سیار، بررسی روند تهیه پنل های خورشیدی و بهره مندی عشایر از حق آبه مسیرهای لوله گذاری آب به مناطق مختلف استان در دستور کار قرار گیرد.

جهت اطلاع از تازه ترین اخبار عشایر استان فارس در كانال رسمی اطلاع رسانی اداره کل امور عشایر فارس به نشانی https://eitaa.com/ashayerfars عضو شوید.

طراحی و اجرا توسط مهندسین آژمان
Top